عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » فروش 271 میلیارد و 138 میلیون ریالی صنایع‌دستی و ایجاد بیش از یک هزار و 130 شغل در سال 97 در استان گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خبر داد؛

فروش 271 میلیارد و 138 میلیون ریالی صنایع‌دستی و ایجاد بیش از یک هزار و 130 شغل در سال 97 در استان گلستان

فروش 271 میلیارد و 138 میلیون ریالی صنایع‌دستی و ایجاد بیش از یک هزار و 130 شغل در سال 97 در استان گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همزمان با هفته صنایع دستی به تشریح اقدامات و عملکرد سال 1397 معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ؛ مهندس ابراهیم کریمی با اشاره به شعار امسال "رونق تولید" گفت : سال گذشته، فروش انواع تولیدات صنایع دستی استان مطلوب بوده است و امیدواریم در سال جاری، علاوه بر رونق تولید در این حوزه، شامل رشد در فروش این محصولات نیز باشیم.

وی تصریح کرد: استقبال عمومی از خرید محصولات صنایع دستی، با ایجاد امید و انگیزه در هنرمندان و صنعتگران، نوید خلاقیت و کیفیت در تولیدات را در آینده خواهد داد.

کریمی گفت : در سال 97 آمار کل فروش محصولات صنایع دستی استان گلستان 271 میلیارد و 138 میلیون ریال بوده است .

وی افزود : از این مبلغ 179 میلیارد و 661 میلیون ریال مربوط به فروش داخلی و 91 میلیارد و  477 میلیون ریال مربوط به صادرات محصولات صنایع دستی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری گلستان یکی از مشکلات مهم در حوزه صنایع دستی را نداشتن پایانه تخصصی صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: به دلیل نداشتن این پایانه، بسیاری از صنایع دستی استان از گمرک استان های دیگر صادر می شود که آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و صادراتی که از استان انجام می شود بصورت سفری و چمدانی است.

وی درخصوص تخصیص اعتبارات اشتغال‌زایی حوزه صنایع‌دستی در سال گذشته گفت : در سال « حمایت از کالای ایرانی » معاونت صنایع دستی استان گلستان نسبت به پرداخت تسهیلات به 428 طرح از محل حمایت از مشاغل خانگی به مبلغ 42 میلیارد و 180 میلیون ریال اقدام کرده است.

این مقام مسوول افزود : در سال گذشته 1159 طرح تسهیلاتی از محل تسهیلات روستایی و عشایری به مبلغ 160 میلیارد و 162 میلیون ریال و 24 طرح تسهیلاتی از محل تسهیلات فراگیر به مبلغ 3 میلیارد و 320 میلیون ریال پرداخت شده است.

وی افزود : با پرداخت تسهیلات از این منابع در سال 1397 تعداد 1 هزار و 137 اشتغال جدید در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

کریمی با اعلام این که در سال گذشته 3 هزار و 74 فقره مجوز صنایع دستی در استان صادر شده است تشریح کرد : صدور تعداد 1553 پروانه تولید انفرادی، صدور 15 پروانه تولید کارگاهی، صدور 2 جواز تأسیس و همچنین صادر کردن 1504 کارت شناسایی، آمار مجوزهای صنایع‌دستی در سال 97 بوده است.

وی گفت: در بحث صدور مجوز مشاغل خانگی نیزسال گذشته در استان809 مجوز صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین از تمدید 3 هزار و 74 فقره مجوز صنایع دستی در سال 97 خبر داد و گفت : این تعداد شامل 15 فقره پروانه تولید گروهی و یک هزار و 611 فقره پروانه تولید انفرادی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت بازارچه‌های صنایع دستی برای فروش مستقیم صنایع دستی به علاقمندان گفت : برگزاری 63 بازارچه موقت در سطح استان , 58 نمایشگاه داخل استان , مشارکت 74 هنرمند در نمایشگاه های ملی , برگزاری یک نمایشگاه ملی در دو شهرستان و مشارکت در 2 نمایشگاه خارجی از اقدامات واحد صادرات معاونت صنایع دستی استان گلستان در سال گذشته بود.

کریمی با اشاره به اهمیت آموزش در صنایع دستی گفت: آموزش رشته های مختلف صنایع دستی در سطح عمومی و همچنین توجه به آموزش شاغلین صنایع دستی از اولویت های این اداره کل است.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه و ترویج صنایع دستی سال گذشته 13 دوره آموزشی عمومی و تخصصی در سطح شهرستا های استان  برای246 نفر برگزار شده است، اضافه کرد: سال 1397 دوره های کوتاه مدت عمومی صنایع دستی هم برای 914 نفر از هنرجویان این هنر توسط بخش خصوصی استان برگزار شده است.

این مقام مسوول از باززنده سازی سفال جرجان در سال 97 خبر داد و گفت : هدف از احیاء این رشته حفظ میراث فرهنگی، احیاء و ترویج صنایع دستی استان ، تقویت هنرمندان و افزایش در آمد آنان بوده است.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .