عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تعاونی‌های مرتعداری بخشی از بدنه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هستند


تعاونی‌های مرتعداری بخشی از بدنه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هستند

تعاونی‌های مرتعداری بخشی از بدنه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هستند
 مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: تعاونی های مرتعداری بخشی از بدنه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هستند و سیاست این سازمان این است که بخشی از مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی را به تعاونی‌ها واگذار نماید.
 ابوطالب قزلسفلو در ملاقات با آقای عبدالقیوم آق‌آتابای مدیرعامل تعاونی مرتعداری ماسان شهرستان گنبد کاووس که در اسفندماه سال 98 در درگیری با دامداران غیر مجاز مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای از ناحیه پا قرار گرفته بود، افزود: مشارکت مردم در مدیریت عرصه های منابع طبیعی از طریق مشارکت تشکل‌ها و تعاونی‌های منابع طبیعی محقق خواهد شد. بدین منظور مردم می‌توانند با عضویت در این تعاونی‌ها جهت استفاده چند منظوره از منابع طبیعی در چهار چوب قوانین و مقررات منابع طبیعی فعالیت نمایند که استفاده چند منظوره از عرصه‌های منابع طبیعی شامل گردشگری، زنبورداری، پرورش گیاهان داروئی، پرورش قارچ، زراعت چوب، آبزی پروری و ماکیان داری را شامل می شود.
وی ضمن ابراز تأسف از اتفاق پیش آمده برای مدیرعامل تعاونی ماسان چهار افزود جامعه منابع طبیعی در کنار جان‌فدائیان خود خواهد ایستاد تا متخلفین در این زمینه به اشد مجازات خود برسند که در این خصوص نیز از همان ابتدا با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبد کاووس علیه ضارب تشکیل پرونده گردید و نامبرده دستگیر و تحویل مراجع قضائی شد.
قزلسفلو در پایان خاطر نشان کرد با توجه به بارندگی کمتر از 250 میلیمتر در سال در شمال گنبد اراضی کشاورزی این منطقه دارای بازدهی بسیار پایینی بوده و کشت محصولات کشاورزی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌باشد لذا این اداره کل جهت تبدیل این اراضی به مراتع خصوصی و استفاده چند منظوره از آنها حمایت خواهد نمود تا بتوانند از عرصه های خود با مشاوره کارشناسان منابع طبیعی حداکثر بازدهی اقتصادی را داشته باشند.
در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبد کاووس افزود این شهرستان در زمینه مشارکت تعاونی‌­های مرتعداری پیشرو است به طوری که اولین اتحادیه تعاونی های مرتعداری کشور در سال 1382 در این شهرستان ثبت شد و با تعداد 29 تعاونی مرتعداری از بزرگترین اتحادیه های کشور نیز می باشد. گرایلو خاطر نشان کرد این اتحادیه و تعاونی‌ها در زمینه احیاء، توسعه، حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی را شامل ایجاد و تقویت پوشش گیاهی در مناطق، ذخیره‌سازی نزولات آسمانی در عرصه‌های مراتع، تهیه طرح‌های مرتعداری، اجرای پروژه‌های مرتبط با آبخیزداری، و بسیاری از پروژه‌های دیگر در بخش منابع طبیعی و‌ آبخیزداری در حال همکاری هستند.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .