عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » توليد پاك و بدون آلودگي مهم ترين دغدغه فصل پرورش پيش رو است

مدير كل شيلات گلستان در جلسه كارگروه تكثير و پرورش ميگو:

توليد پاك و بدون آلودگي مهم ترين دغدغه فصل پرورش پيش رو است

توليد پاك و بدون آلودگي مهم ترين دغدغه فصل پرورش پيش رو است

مدير كل شيلات گلستان گفت: امسال نيز مانند سال گذشته تمام همت خود را به كار خواهيم بست كه با رعايت كليه نكات فني و بهداشتي، توليدي پاك و بدون آلودگي را در مجتمع ميگو گميشان داشته باشيم كه اين امر مستلزم همكاري سه جانبه شيلات، دامپزشكي و پرورش دهندگان مي باشد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان مهندس سيد جواد قدس علوي در جلسه كارگروه تكثير و پرورش ميگو استان كه با حضور مهندس ياري نماينده اداره كل ميگو سازمان شيلات برگزار شد، تصريح كرد: در فصل پرورش امسال، تست pcr پس از انتقال بچه ميگو از جنوب كشورتوسط اداره كل دامپرشكي دردستور كارقرارگرفته و همچنين مقرر شد هماهنگي براي انتقال بچه ميگو به نرسري شركت كاسپين كيان پاد و نظارت دقيق دامپزشكي و شيلات بر روند اجراي آن صورت پذيرد.
وي افزود: وجود كارشناس فني در هر مزارع جهت نظارت بر عمل توليد ميگو ضروري است و بهره برداران موظف هستند كارشناس فني مورد نظر خود را قبل از آغاز فصل پرورش معرفي نمايند و نيروي مزرعه  نيز بايد توسط مديريت مزارع جهت صدور كارت تردد ودوره آموزشي به شيلات معرفي گردد.
مدير كل شيلات گلستان با اشاره به آماده سازي مزارع جهت ذخيره سازي بچه ميگو خاطر نشان كرد: مزرعه داران بايد پس از اتمام آماده سازي مزارع خود، براي بازديد كارگروه مشترك(شيلات -دامپزشكي- شركت تعاوني) جهت تاييد انتقال و  ذخيره سازي  بچه ميگو بصورت مكتوب به شيلات  شهرستان  و تعاوني  مجتمع اقدام نمايند.
مهندس قدس علوي آموزش را ركن اساسي پرورش دانست و اذعان داشت: شيلات همواره دغدغه آموزش نيروي انساني را جهت توليد اصولي و بهتر داشته است و بر اين اساس امسال نيز انتظار مي رود شركت تعاوني نياز هاي آموزشي خودرا جهت برگزاري ( زمان و مكان مناسب) به اداره كل شيلات اعلام نموده  و همچين  نسبت به حضور كليه اعضا جهت شركت در اين دوره ها تلاش كند.
وي در خصوص توليد لارو ميگو در استان يادآور شد: در حال حاضر مركز تكثير محك به عنوان تنها مركز تكثير بچه ميگو در استان، داراي مولدين واجد شرايط و عاري از بيماري مي باشد كه انتظار مي رود دامپزشكي با توجه به كمبود مولدين در ساير استان ها، نسبت به ارائه راهكار فوري جهت انتقال اين مولدين پيگيري هاي لازم را به عمل آورد.
وي با بيان اينكه در سال 99،    410 تن ميگو در استان توليد شده است، يادآور شد: بي شك ظرفيت و توان توليد محصول باكيفيت و با ارزش ميگو در استان بسيار بالاتر از اين رقم است. اما سال 98 با توجه به اين نكته كه نخستين سال پرورش پس از بيماري لكه سفيد بوده است، بنا بر احتياطات لازم و جلوگيري از ضرر و زيان پرورش دهندگان، با تراكم پايين تر نسبت به همه ساله به امر پرورش در مزارع خود پرداختند كه اميدواريم در سال جاري با افزايش اين رقم شاهد ارتقا چشمگير توليد محصول ميگو در استان باشيم. 
مهندس قدس علوي اذعان داشت: بيمه نمودن مزارع، دريافت گواهي بهداشتي از مبدا، صدور گواهي باليني لاروها از سوي دامپزشكي استان و تاييد الزامات فني و بهداشتي مزرعه توسط كارشناسان شيلات و دامپزشكي استان، از موارد اجباري در فصل پرورش ميگو استان مي باشد. 
وي افزود: جهت جلوگيري از خسارات و ضرر و زيانهاي احتمالي كه در امر پرورش و توليد امري بديهي است و با توجه به اجباري بودن بيمه از پرورش دهندگان انتظار مي رود نسبت به بيمه نمودن مزراع خود در اسرع وقت اقدام نمايند. همچنين بهره برداران بايد پروانه بهداشتي و شناسه يكتا مزارع خود را نيز از طريق اداره دامپزشكي شهرستان گميشان دريافت نمايند. 
مدير كل شيلات گلستان در پايان گفت: تلاش مي كنيم در سالي كه با تدبير و انديشه مقام معظم رهبري به «توليد،پشتيباني و مانع زدايي ها» مزين شده است، با همتي دوچندان به رشد توليد، پشتيباني از توليد كننده و رفع موانع مسير توليد بپردازيم.  
 گفتني است ذخيره سازي پرورش ميگو در مجتمع گميشان در سال جاري از 27 ارديبهشت آغاز و تا 15 تير ماه ادامه خواهد داشت.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل شيلات گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 211
  • کد خبر : 83174