عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تكميل حلقه هاي زنجيره توليد و عرضه ميگو دستاورد مهم شيلات در استان است

مدير كل شيلات گلستان:

تكميل حلقه هاي زنجيره توليد و عرضه ميگو دستاورد مهم شيلات در استان است

تكميل حلقه هاي زنجيره توليد و عرضه ميگو دستاورد مهم شيلات در استان است

مدير كل شيلات گلستان گفت: يكي از مهم ترين دستاوردهاي شيلات در استان، اهتمام ورزي در تكميل حلقه هاي زنجيره توليد و عرضه آبزيان بوده كه اين امر توانست تا حدودي وابستگي صنعت توليد ميگو استان را به خارج از استان رفع نمايد.

 به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان، مهندس سيد جواد قدس علوي تصريح كرد: در راستاي تكميل اين زنجيره، مراكز فرآوري ميگو و بسته بندي آبزيان، طي سالهاي فعاليت دولت تدبير و اميد، از 2 مركز در سال 92، به 8 مركز در سال 99 افزايش يافت و همچنين ظرفيت نگهداري اين مراكز نيز طي اين سالها از 750 تن به 7800 تن رسيد.

 وي با اشاره به مولد سازي ميگو در استان افزود: براي اولين بار در سال 1396، در استان با هدف توسعه پايدار مولد سازي ميگو در مركز فن آوري نوين گميشان آغاز گرديد كه از آن زمان تاكنون ميگوهاي مولد سازي شده اين مركز جهت

بهره برداري به استان هاي جنوبي كشور ارسال شده و علاوه بر رفع نياز مركز تكثير داخل استان، مولد مورد نياز ساير استان هاي كشور نيز توسط اين مركز تامين مي گرديد.

 مدير كل شيلات گلستان ازاحداث اولين مركز تكثير ميگو در استان خبر داد و گفت: از ديگر اقدامات صورت گرفته در استان با هدف تكميل زنجيره توليد و ايجاد ارزش افزوده و عدم وابستگي به خارج از استان، احداث اولين مركز تكثير بچه ميگو توسط بخش خصوصي در استان است كه اين مركز با اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال و با ظرفيت توليد 100 ميليون قطعه بچه ميگو، از سال 98 به صورت آزمايشي، در ضلع غربي مجتمع ميگو گميشان به بهره برداري رسيد و واگذاري ساير مراكز تكثير ميگو در دست بررسي مي باشد.

مهندس قدس علوي در پايانموضوع بازار و عرضه را امري مهم دانست و خاطرنشان كرد: توليد هر محصولي يقينا با هدف عرضه در بازار صورت مي گيرد. در حال حاضر در استان گلستان 4 بازار عرضه آبزيان در شهرستان هاي گرگان، گنبد، بندرتركمن و گميشان با نظارت كارشناسان شيلات استان مشغول به فعاليت هستند. شيلات استان در راستاي تكميل و بروزرساني زنجيره عرضه در سالهاي 94 و 95 اقدام به صدور پروانه تاسيس 2 پايانه اختصاصي عرضه آبزيان در شهرستانهاي گميشان و بندرتركمن نموده است.

لازم به ذكر است صادرات ميگو پرورشي و ارز آوري اين محصول نيز در استان طي سالهاي خدمت دولت تدبير و اميد، از 75/1 ميليون دلار در سال 92، به بالغ بر 12 ميليون دلار در سال 97 افزايش يافت.

گفتني است در سال 98 به دليل بروز بيماري ويروسي لكه سفيد و تلفات سنگين و در سال 99 به دليل اجراي عمليات پيشگيرانه و رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي در مزارع، محصول توليدي مجتمع ميگوي گميشان كاهش يافت و صادرات صورت نگرفت.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل شيلات گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 268
  • کد خبر : 83175