عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی از اولویت های مهم دولت و مجلس است


توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی از اولویت های مهم دولت و مجلس است

توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی از اولویت های مهم دولت و مجلس است

علیرضا محفوظی در نشست بررسی وضعیت راه های شهرستان گنبدکاووس درشرق گلستان، اظهار داشت: به دلیل محدودیت های منابع مالی کشور و با پیشنهاد دولت، مجلس مواد قانونی خوبی را برای تامین منابع پیش بینی کرده است.
وی، قانون برنامه ششم، قانون جامع توسعه کشور و قانون الحاق 2 را ازجمله منابع پیش بینی شده برای تامین منابع مالی در خصوص توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی برشمرد و گفت: با بهره گیری از این ظرفیت ها می توان به تحقق اولویت های دولت و مجلس امیدوار بود.
محفوظی اضافه کرد: علاوه بر این ازسوی وزارت راه و شهرسازی، لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا درصدی از قانون مالیات بر ارزش افزوده به توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی اختصاص یابد که این لایحه هم اکنون در کمیسیون عمران و در ادامه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت به صحن علنی مجلس می آید.
وی تصریح کرد: درصورت تصویب این لایحه بخش قابل توجهی از منابع مالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد و توسعه بخش ریلی و راه های روستایی قرار می گیرد.
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود از پیگیری جدی اجرایی شدن پروژه ملی راه آهن گرگان - گنبد - بجنورد - مشهد خبر داد و گفت: این طرح ملی که مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری و از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری در آذر سال 93 به گلستان است، باید اجرایی شود.
محفوظی بابیان اینکه این طرح ملی در سال های گذشته به دلیل برخی سیاسی کاری ها از سوی برخی نمایندگان مجلس به تعویق افتاد، افزود: این طرح از طرح های بسیار مهم و بخشی از کریدور شمال به جنوب است که باید اجرایی شود.
وی گفت: درصورت تامین منابع مالی مناسب برای این طرح از ظرفیت هایی جدیدی که از سوی مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است، می توان امیدوار بود این طرح ملی در بودجه سال آینده دارای ردیف بودجه شود.
محفوظی ادامه داد: درصورت تامین منابع مالی لازم ، عملیات اجرایی این طرح از سه جبهه و از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان به صورت همزمان آغاز می شود.
وی همچنین برلزوم اجرایی شدن جاده ترانزیتی موسوم به نفت در گنبدکاووس تاکید کرد و گفت: این جاده که به مرز اینچه برون متصل می شود و با توجه به لایحه منطقه آزاد تجاری اینچه برون که تصویب آن ازسوی مجلس مورد تاکید جدی ریاست جمهوری می باشد، نقش مهمی در ترانزیت کالا برعهده دارد.
معاون حقوقی و مجلس وزیر راه و شهرسازی همچنین با مهم دانستن محور کنارگذر شرق شهر گنبدکاووس و نقش آن درتسهیل ترافیک و عبور تریلی های ترانزیت به مرز، برلزوم تکمیل پنج کیلومتر باقی مانده این محور و احداث یک دهه پل روی رودخانه گرگانردود با همکاری وزارت راه و شهرسازی، استانداری گلستان و شهرداری این شهر تاکید کرد.
علی اکبر شاهینی در جلسه بررسی وضعیت راههای روستایی و راه آهن حوزه شهرستان گنبدکاووس پس از بازدید در فرمانداری ویژه شهرستان گنبدکاووس اظهار داشت: شهرستان گنبدکاووس دارای 596 کیلومتر راه روستایی است که از این مقدار, 396 کیلومتر آن آسفالت, 84 کیلومتر شوسه و 115 کیلومتر خاکی میباشد.
معاون سرپرست راه و شهرسازی استان گلستان افزود: از سال 86 آغاز عملیات اجرایی مسیر چهار باند کردن گنبد- آق قلا شروع شده و از طرف گنبد 5 کیلومتر آن دو باند و از طرف آق قلا 5 کیلومتر یک باند شده است و 80 کیلومتر کل مسیر باقیمانده نیاز به اعتبار 130 میلیارد تومان دارد.
وی تصریح کرد: برای تحقق این مسیر در جهت 4 باند شدن نیاز به مساعدت جنابعالی از طریق اسناد خزانه داریم که در حال حاضر نیز 4 میلیارد تومان این مسیر دیون دارد.
شاهینی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که این مسیر چهار باند شدن در تراس بودجه قرار گیرد و از اعتبارات استانی هزینه برای مطالعات توجیهی به روز به مشاور داده شود.
وی تاکید کرد:راه آهن گرگان- گنبد- مشهد تصویب شده و در 2 فاز گرگان- علی آباد- گنبد- کلاله و فاز بعدی کل پروژه اجرایی خواهد شد.
شاهینی در مورد جاده ترانزیتی(نفت) گفت: اگر این حاده احداث و تکمیل شود مسیر 85 کیلومتری به 56 کیلومتر تقلیل خواهد یافت و 25 کیلومتر این جاده کوتاه میشود.
وی تصریح کرد: باید از لحاظ بودجه این جاده پیوست قانونی بودجه کشور شود و با مساعدت جنابعالی کمیسیون ماده 215 را دریافت کند, زیرا مطالعات آن در زمان گذشته انجام شده و باید مطالعات آن به روز باشد.
مهندس عبدالقدیر کریمی نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرستان گنبدکاووس, بیش از 348 هزار نفر جمعیت بنا بر آمار سال 95 دارد که از این تعداد 55 درصد جمعیت روستایی و 45 درصد شهری هستند که 18.6 جمعیت استان را تشکیل داده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس افزود: بدلیل عدم دسترسی جاده ، بعضی از روستاها فاقد آب هستند و آبرسانی به آنها بسیار دشوار است و یا امکان ندارد.
وی تصریح کرد: شهرستان گنبدکاووس در بخش مرکزی با 171 روستا پر جمعیت ترین بخش استان و بخش داشلی برون وسیع ترین بخش در استان گلستان است.
کریمی تاکید کرد: امید داریم با سفر جنابعالی و بازدید هایی که انجام شد بخشی از مطالبات و دغدغه مردم در حوزه راههای روستایی و مشکلات آن برطرف شود.
قره جه طیار نیز در این جلسه اظهار داشت: راه آهن گرگان- مشهد- گنبد از ابتدای انقلاب مورد بررسی قرار گرفته ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است.
نماینده مردم گنبد و بخش داشلی برون افزود: یکی از دغدغه های ما این است که جاده کنارگذر( کمربندی) و راه آهن در اسرع وقت به نتیجه برسد و مسیر کنار گذر ما در شهرستان بیش از 7-6 کیلومتر نیست.
وی تصریح کرد: بعضی از روستاهای ما مانند ماسان کوپ با 27 کیلومتر و پشه لر با 10 کیلومتر فاقد هرگونه راه و مسیر برای تردد هستند و متاسفانه از کنترین امکانات برخوردار میباشند.

توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی از اولویت های مهم دولت و مجلس است

 

توسعه خطوط ریلی و راه های روستایی از اولویت های مهم دولت و مجلس است

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 501
  • کد خبر : 35919