عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز


برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری بندرگز ؛ کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستایی (اطفاحریق، سیل و زلزله ) با حضور علی اصغر میرزایی فرماندار شهرستان و اعضای ستاد بحران وجمعی از روستاییان بخش مرکزی بندرگز در روستای گل افرا برگزار شد.

علی اصغر میرزایی فرماندار شهرستان در این جمع با تقدیر و تشکر از روستائیان ،قشرزحمتکش و فعال جامعه با گزارش مختصری از نگاه و اقدامات خوب دولت تدبیر و امید برای توسعه و عمران روستاها و توانمندی روستائیان در ایجاد مشاغل و تولید پایدار ، پیشرفت و ترقی هر جامعه ای را بنا بر اراده خود آن جامعه دانست و گفت:  اگر بناست روستایی پیشرفت و ترقی کند ابتدای امر اهالی روستا با برنامه ریزی و  پیگیری امور،  زمینه حضورمسئولین را فراهم  تا با همت و همدلی و اهتمام دهیاران و شوراها، روستاهای خود را بعنوان روستایی الگو و پیشرو معرفی نمایند.

فرماندار بندرگز مسایل مربوط به حوادث و بحران و مدیریت آن را مهم خواند و اظهار داشت : ضروری است  دانش و آگاهی لازم مربوط به بحران را فرا بگیریم زیرا در زمان وقوع  بحران و حوادث ، در درجه اول موثرترین افراد در مواقع حادثه خود مردم و اهالی روستا هستند که وارد عمل می شوند و اگر آموزش کافی ببینند و توانایی و آمادگی لازم را کسب نمایند ، قطعا بحران ایجاد شده با کمترین خسارت جانی و مالی سریعتر مهار می گردد.

میرزایی با بیان اینکه   کشور ایران  جزو 10 کشور بلا خیز دنیا بوده  و استان گلستان جزو 10 استان بلاخیز کشور است و  10 بلایا جزو حوادث و بلاهایی است که همیشه برای ما اتفاق افتاده و ما شاهد آن بودیم ، گفت :  هدف از برگزاری این کارگاه، آموزش علمی و ایمنی،  افزایش مهارت و آمادگی است  و بنای کارمان این است از موارد ومسائلی که زندگی ما را تهدید می کند اطلاعات و آگاهی و آشنایی داشته باشیم باوجود اینکه نمی توانیم بحران را کاملا مهار کنیم  باید توانایی را در خود ایجاد کنیم تا بتوانیم  خسارات و مشکلاتی که در پی دارد را کاهش دهیم .

وی برگزاری  نشستها و جلسات و مانورها  را ضروری دانست وافزود : مسائل مربوط به آموزش بحران ، فرهنگ سازی و مباحث مربوط به آمادگی برای مقابله  باید در سنین پایین همواره مورد توجه و دقت قرار گرفته تا نوجوانان  ودانش آموزان این پیام و مسائل مهم آن را برای موارد احتمالی آینده بکار برند .

وی بحران  و مدیریت آن  را از لحاظ کلاسیک دارای مراحلی از قبیل : پیشگری ، آمادگی و مقابله ،  بازسازی و بازتوانی اعلام کرد و افزود : رعایت وتوجه به این مراحل چه بصورت فردی  و عمومی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد .

میرزایی ادامه داد: لایروبی رودخانه ها و حوزه های آبریز ، دیواره سازی ، رعایت حریم رودخانه ها  و مقابله با تعرض به حریم را نمونه هایی از برنامه های مربوط به پیشگیری در بحران سیلاب و بازسازی و مقاوم سازی بناهای مسکونی بویژه در روستاها را برنامه هایی در بحث زلزله و اطفائ حریق برشمرد که از تخریب منازل مسکونی ، زراعی و .. جلوگیری می کند.

فرماندار بندرگز افزود : نقش دهیاران به عنوان مدیر بحران هر روستا در جهت توانمند سازی و ایجاد آمادگی در برابر حوادث بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است  پس از فراگیری آموزشهای لازم در زمینه امداد و نجات ، با برپایی نشستها و جلسات و کارگاههای آموزشی و عملیاتی با همراهی دستگاههای مرتبط  برای  انتقال موارد به مردم  تلاش نمایند .

میرزائی با اشاره به اینکه حمایتها و کمکهای  مدیریت بحران می تواند راهگشا بوده  و در راستای فرهنگ سازی و آموزش همگانی نقش اساسی داشته باشد اظهار داشت : تجهیز روستاها با امکانات مقابله با حوادث در دستور کار قرار دارد و بنا داریم که در صورت گشایش اعتبار برای  بعضی از روستا ها تجهیزات و  امکانات  ضروری فراهم تا مردم با امکانات برای مقابله با بحران  وارد عمل شوند.

وی شناسایی عوامل حادثه ساز و چاره اندیشی  و رعایت و جدی گرفتن موارد را در کاهش آسیب اثرات حوادث طبیعی و میزان خسارت  ضروری و موثر دانست وبه نکاتی  در مواقع بروز بحران که باید مورد توجه قرار گیرد از قبیل  : اعلام آمادگی همه اهالی و ورود در صحنه بفوریت در همان مرحله اولیه و حفظ خونسردی و آرامش و همچنین توجه  و جدی گرفتن به مواردی که از سوی افراد دارای مسئولیت در ستاد بحران اشاره کرد .

میرزایی همچنین در بحث بازسازی و باز توانی و مشارکت مردمی در این امر اشاره کرد  وافزود : همراهی و همدلی و کمکهای مردمی را همواره در مواقع بروز حادثه با در اختیار قراردادن  امکانات ، ملزومات و موارد مورد نیاز ،  ضروری  برای حادثه دیدگان  دانست.

 فرماندار بندرگز با اشاره  به فریضه های  الهی زکات ، خمس و کمک به مستمندان  در دین مبین اسلام و اثرات مطلوب آن درارامش و ضمانت  روح و جسم انسان ، و همچنین اقدامات خوب دولت درراستای حمایت و تحت پوشش قرارگرفتن  بیمه فردی و روستایی و عشایری  و اجرای برنامه در قالب طرح تحول سلامت ،  بحث بیمه را در مسائل بحران و حوادث  بویژه بیمه منازل مسکونی را مهم خواند و از دهیاران و بخشداران خواست راهنمائی های لازم در خصوص شرکتهای معتبربیمه ای که حداکثر خدمات را ارائه نمایند به روستائیان ارائه گردد تا دغدغه و اضطراب مردم شریف روستا برای مقابله با حوادث و جبران خسارات وارده کاسته شود.

گفتنی است در این کارگاه  ، برنامه های آموزشی روشهای مقابله با حریق و انواع  و  نحوه استفاده از کپسولهای خاموش کننده و مهارتهای لازم جهت پیشگیری وفراگیری اصول اولیه اطفا حریق به منظور کاهش تلفات جسمی و مالی و قوانین ومقررات منابع طبیعی وکمکهای امدادونجات بصورت گفتاری و عملی به روستائیان ارائه گردید.

 

برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

 

برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

 

برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

 

برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

 

برگزاری کارگاه آموزشی عملیاتی مدیریت بحران روستائی در شهرستان بندرگز

 

 



ارسال کننده خبر : فرمانداری بندرگز
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرگز
  • بازدید : 490
  • کد خبر : 38224