عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گرگان‌محروم‌ترین شهرستان در شاخص سرانه‌های آموزشی و تربیتی


گرگان‌محروم‌ترین شهرستان در شاخص سرانه‌های آموزشی و تربیتی

گرگان‌محروم‌ترین شهرستان در شاخص سرانه‌های آموزشی و تربیتی

فرماندار گرگان گفت: در این شهرستان اختصاص سرانه‌های آموزشی و تربیتی حتی پایین‌تر از متوسط استانی و در حدود 4.2 است.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری گرگان، عیسی پایین‌محلی در سومین جلسه شورای اداری شهرستان که به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و همزمان در گرگان در مصلی وحدت این شهر برگزار شد، به موقعیت کنونی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی اشاره و اظهارکرد: با اینکه ایران یک صدم درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده اما یک دهم اخباری که در دنیا مخابره می‌شود به جمهوری اسلامی ارتباط دارد. از سوی دیگر حضور سران کشورهایی مانند روسیه که یکی از قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود یا کشورهای تاثیرگذاری مانند ترکیه در کشورمان، نشان‌دهنده قدرت و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران است.
فرماندار گرگان گفت: از منظر کارشناسان سیاسی 150 نقطه مهم در دنیا شناسایی شده که تنها 14 نقطه آن جزو مناطق استراتژیک است که بازتاب مثبت و منفی آن در عرصه بین‌الملل اثرگذار است و از این تعداد 3 نقطه آن در مناطق جنوبی ایران واقع شده است که 64 تا 67 درصد انرژی که اقتصاد دنیا را به حرکت درمی‌آورد از این منطقه یعنی آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی صادر می‌شود.
وی در ادامه با تأکید بر نقش حاکمیت مبتنی بر ولایت‌فقیه در امنیت و اقتدار ایران اسلامی بیان کرد: اگر چتر گسترده ولایت بر سر این کشور نبود، با وجود هجمه‌ها و فشارهای دشمنان علیه جمهوری اسلامی حتی اگر 100 نظام سیاسی هم از آن دفاع می‌کردند، کمر خم می‌کرد و دچار چالش‌های اساسی می‌شد.
پایین‌محلی با بیان اینکه البته در داخل کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که عمدتا ناشی از بی‌توجهی نسبت به مسائل فرهنگی است، ادامه داد: اندیشه‌، عاملی اثرگذار و تحول‌ساز است. انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ بنا نهاده شد اما به مرور علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت فرهنگ، نقش فرهنگ کمرنگ‌تر شده است. امروز سرانه آموزشی و تربیتی ما شرایط مطلوبی ندارد، این شاخص در دنیا 8.3، در کشورمان 5.3 و در استان گلستان 4.92 است اما در شهرستان گرگان اختصاص سرانه‌های آموزشی و تربیتی حتی پایین‌تر از متوسط استانی و در حدود 4.2 است.
وی افزود: در برخی از مناطقی که محرومیت هم دارند کلاس‌های درس 10 تا 15 نفره است اما در گرگان بعضاً 35 تا 40 دانش‌آموز در یک کلاس حضور دارند.
فرماندار گرگان با اشاره به معضل بیکاری هم گفت: امروز به جایی رسیدیم که جوانان ما برای کار از این شهر و استان به جاهای دیگر مانند سمنان‌، چابهار و ... می‌روند. روزی صنعت پنبه در این استان و منطقه گرگان و دشت فعال بود و حدود 350 هزار نفر در این بخش کارمی‌کردند و کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی این منطقه بخش زیادی از نیاز کارخانجات ریسندگی را تأمین می‌کرد اما با کاهش شدید کشت پنبه، صنایع وابسته و اشتغال این بخش نیز کم کم از بین رفت.
وی با اشاره به رشد آسیب‌های اجتماعی و ارتباط آن با موضوعات اقتصادی اظهار کرد: در برخی از آسیب‌ها و جرایم مانند اعتیاد و سرقت وضعیت خوبی نداریم و حاشیه‌نشینی، افزایش طلاق، بدحجابی و بی‌حجابی و ... نیز هر روز در حال گسترش است و به جای اینکه فقط بر روی درمان این آسیب‌ها متمرکز شویم باید در امر پیشگیری ورود جدی داشته باشیم.
پایین‌‎محلی به ایجاد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها هم اشاره کرد و گفت: سهمیه آردی که برای استان‌ها وشهرستان‌ها در نظر گرفته شده بر مبنای سرشماری نفوس ومسکن سال 95 است. از آن سال تا کنون جمعیت افزایش یافته و از طرفی ما با حضور فزاینده اتباع خارجی مواجه هستیم.
وی با قدردانی از دستگاه‌هایی که امر نظارت بر بازار را برعهده دارند، افزود: قرارگاه 17 ربیع سپاه، ادارات صمت، جهادکشاورزی، غله، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت و ... نظارت‌های خود را بر بازار تقویت کرده و گشت‌های مشترک دارند.
فرماندار گرگان خاطرنشان کرد: بخشی از صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها ناشی از سوء مدیریت و سوء استفاده از حذف ارز ترجیحی، حضور بی‌سابقه اتباع بیگانه در شهرستان، تعطیلی خودسرانه و کاهش پخت است که با اقداماتی مانند تقویت بازرسی‌ها، چندبرابر شدن جریمه‌های تعزیراتی، طراحی دفترچه‌های نظارت، نصب دوربین‌های مداربسته در برخی نانوایی‌ها وشاور کردن ساعت پخت، وضعیت پخت و توزیع نان تقریبا به ثبات رسیده است هرچند هنوز شرایط رضایت‌بخش نیست.

گرگان‌محروم‌ترین شهرستان در شاخص سرانه‌های آموزشی و تربیتی


ارسال کننده خبر : فرمانداری گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گرگان
  • بازدید : 194
  • کد خبر : 94154