عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » رعایت استانداردها تضمین کننده ایمنی درمدیریت بحران است

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان:

رعایت استانداردها تضمین کننده ایمنی درمدیریت بحران است

رعایت استانداردها تضمین کننده ایمنی درمدیریت بحران است

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: نقش استانداردها به عنوان تضمین کننده ایمنی و کاهش آسیب‎پذیری در مدیریت بحران حیاتی و ضروری است.

صادق‎علی مقدم صبح امروز در گفت‎وگو با پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: نمونه روشن این ضرورت در برآيند كاربرد مصالح استاندارد براي سازه‎هاي تجاري و مسكوني شهري و روستايي با هدف ايمن‎سازي شهروندان در برابر بلاياي طبيعي  است.

 وی خاطرنشان کرد: بسياري از خسارت‎هاي سازه‎اي در زلزله‎هاي كشور ناشي از كاربرد مصالح غير استاندارد و فاقد ويژگي‎هاي فني است.

به گفته مقدم: تجربيات بين‎المللي و داخلي نشان مي‎دهد كه علاوه بر رعايت اصول صحيح شهرسازي

مي‎توان با يادگيري و رعايت نكات ايمني، آسيب‎هاي ناشي از وقوع حوادث طبيعي را تا حد بسياري كاهش داد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از ساخت و‎ سازهای غیر استاندارد در ساخت‎گاه‎های مسئله دار به ویژه در روستای زیارت گرگان تصریح کرد: اين روستا با توجه به ساخت و سازهاي غير اصولی و در زمان بارش‎های رگباری به طور جدي مورد تهدید قرار می گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: رعایت نشدن استاندارد‎های لازم در روند ساخت‎ و ‎ساز در برخی از مناطق استان طی سال‎های گذشته، اکنون این مناطق را به نقاطی پر خطر و آسیب‎پذیر مبدل کرده است.

مقدم ادامه داد: در سال‎هاي اخير نظارت استاندارد بر مصالح ساختماني، كيفيت مصالح استان را افزايش داده است، هر چند این روند باید با بهره‎گیری از متخصصان صاحب صلاحیت ادامه یابد و تقویت شود.

وی با تاكيد بر ترويج فرهنگ استاندارد و آموزش افزود: ترويج فرهنگ استاندارد و آشنايي مردم با جايگاه استاندار براي واقف شدن به اهميت آن ضروري است .

این مسئول گلستانی با اشاره به اهميت جايگاه بخش خصوصي در استاندارد اذعان داشت: با تقويت بخش خصوصي و آموزش‌هاي مرتبط به آنان مي‌توان از اين ظرفيت بالقوه براي پيشبرد برنامه‌هاي استاندارد بهره‎مند شد.

مقدم يادآور شد: نظارت قوي استاندارد بر بخش‎هاي مختلف توليدي و فني مي‎تواند علاوه بر افزايش كيفيت محصولات، دغدغه شهروندان را نيز در زمينه ايمني بر طرف سازد.

وي ادامه داد: بهره‎گیری از نیروی متخصص صاحب صلاحیت در فرآیند کنترل کیفیت مصالح ساختمانی الزامی است.

مقدم با اشاره به اهميت جايگاه مصالح ساختمان در حفظ ايمني شهروندان خاطرنشان كرد:  ماده هشت قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در بند 9 تاكيد كرده که باید در ساختمان‌ها از مصالح استاندارد استفاده شود و  این مهم مربوط به جزء، جزء ساختمان است که ارزیابی رعایت قانون در حال پیگیری است.

وي متذكر شد: باید به این ماده قانونی توجه داشت و ساز و کارها را مشخص کرد تا واحدهای مسکونی استان بر اساس استاندارد بنا شوند.

مدير كل مديريت بحران استان گلستان با بیان اینکه باید برای استانداردها اولویت‌سازی انجام گیرد، تاكيد كرد: بهره‎گیری از فارغ‎التحصیلان صاحب صلاحیت الزامی است و استفاده از تشکل‎های غیرتخصصی برای کنترل کیفیت به ویژه در مصالح پایه معدنی پیامد‎های زیان‎باری را در پی خواهد داشت.

مقدم اظهار کرد: باید برای مردم به زبان ساده و گویا مطرح کرد که ساختمان استاندارد چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد تا در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

وي استفاده از مصالح بی‌کیفیت در ساخت ‌ و سازها را موجب به خطر افتادن امنیت جانی ساکنان آنان برشمرد و تصريح كرد: استاندارد مي‎تواند با نظارت مستمر بر اين‎گونه مصالح از فاجعه انساني در حوادثي طبيعي همانند زلزله جلوگيري كند.

 مقدم به حادثه زلزله چند سال پیش در ورزقان آذربایجان شرقی اشاره کرد و اذعان کرد: متاسفانه فقدان رعایت استفاده از مصالح استاندارد در بسیاری از ساخت وسازها موجب شده بود که با وقوع زلزله، بیمارستان تازه‎ساز این منطقه تخریب و از دور انتفاع خارج شود.


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 752
  • کد خبر : 13889