عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مشاركت مردم در ساخت راه ها، توسعه حمل و نقل زميني و توانمندسازي بافت ها و سكونتگاهها

محورهاي توسعه گلستان از نگاه مديركل راه و شهرسازي:

مشاركت مردم در ساخت راه ها، توسعه حمل و نقل زميني و توانمندسازي بافت ها و سكونتگاهها

مشاركت مردم در ساخت راه ها، توسعه حمل و نقل زميني و توانمندسازي بافت ها و سكونتگاهها

مديركل راه و شهرسازي گلستان، مشاركت مردم در ساخت راه ها، توسعه حمل و نقل زميني و توانمندسازي بافت هاي فرسوده و سكونتگاههاي غير رسمي را از جمله محورهاي زمينه ساز توسعه اين استان شمالي در بخش راه و شهرسازي بيان كرد.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس "علي بخش رستمي" روز شنبه در نشست با نمايندگان و خبرنگاران برخي از خبرگزاري ها و پايگاههاي خبري استان به مناسبت هفته دولت، افزود: هم اكنون براي حدود دو هزار و 300 هكتار از بافت هاي فرسوده 15 شهر داراي 12 هزار نفر جمعيت و بيشتر از آن، طرح مصوب داريم.

وي با اشاره به اينكه حدود 142 هكتار از بافت هاي فرسوده موجود در استان، در محدوده قانوني شهرها واقع شده اند، ادامه داد: اين بافت ها نزديك به 183 هزار نفر برابر با 25 درصد از جمعيت استان را در خود جاي داده اند.

به گفته رستمي، از اين مقدار نيز، 405 هكتار به عنوان سكونتگاههاي غير رسمي شناخته شده اند كه بيشتر مربوط به شهرهاي گنبدكاووس و گرگان است.

وي ادامه داد: تاكنون براي يكهزار و 640 هكتار از بافت هاي فرسوده استان طرح بهسازي و نوسازي و براي 300 هكتار از سكونتگاههاي غير رسمي استان، طرح توانمندسازي تهيه شده است.

اين مقام مسوول در گلستان اظهاركرد: در بخش شهرسازي نيز، براي 16 شهر از 25 شهر تعريف شده استان برابر قانون و مقررات شهري، طرح جامع مصوب شده و اقدامات مطالعاتي براي تهيه طرح جامع و طرح تفصيلي 9 شهر ديگر نيز، در حال انجام است.

رستمي اضافه كرد: براي 4 شهر از شهرهايي كه طرح مصوب جامع شهري دارند، طرح تفصيلي هم تهيه شده است.

وي ادامه داد: در يكسال گذشته حدود يكهزار و 800 هكتار از اراضي كه در محدوده و حريم شهر قرار دارند اعم از اراضي شهري، ساحلي و حريم شهرها را به مساحت اراضي دولتي استان، افزوده كرديم.

ساخت آزادراه نوكنده – آشخانه

رئيس شوراي حمل و نقل گلستان، ماموريت اداره كل راه و شهرسازي را در حفظ، نگهداري و ارتقاي پنج هزار كيلومتر از مجموع پنج هزار و 400 كيلومتر از راه هاي موجود استان بيان كرد و گفت: 400 كيلومتر ديگر از راه هاي موجود استان، راه هاي مرزي، بين مزارع، راه هاي دسترسي به برخي از مراكز مذهبي و پارك هاي جنگلي هستند كه در شرايط حاضر در حيطه وظيفه مندي رسمي اين اداره كل قرار ندارد.

به گفته رستمي، درحال حاضر از مجموع يكهزار و 600 كيلومتر از راه هاي فرعي، اصلي و بزرگراه استان،

تمام راه هاي اصلي و بيش از دو هزار و 400 كيلومتر از راه هاي روستايي استان با مشخصات فني مربوط به خود، آسفالته هستند.

وي، طول راه هاي روستايي استان را، بيش از سه هزار و 400 كيلومتر اعلام كرد و گفت كه مابقي راه هاي روستايي آسفالت نشده در صورت تخصيص منابع مالي مورد نياز، آسفالت خواهند شد.

مديركل راه و شهرسازي گلستان، تمام تلاش اين اداره كل را در جهت نگهداري، ارتقاي ايمني و تبديل راه هاي فرعي به اصلي و اصلي به چهارخطه بزرگراه بيان كرد و از ساخت آزادراه نوكنده به آشخانه به عنوان فصلي نوين در توسعه حمل و نقل زميني استان نام برد.

رستمي ادامه داد: در شرايط كنوني، استان گلستان از نداشتن آزادراه به دليل ايمني خاص و سرعت مطمئنه مطلوب براي رانندگي در رنج است اما با تلاش مقامات ارشد استان بويژه شخص استاندار و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي، مصوبه ساخت آزادراه نوكنده تا آشخانه در استان خراسان شمالي اخذ شده و هم اكنون اين مصوبه مراحل تصويب ارزيابي فني اقتصادي و زيست محيطي خود را براي ورود به كميسيون ماده 215 مي گذراند.

رئيس شوراي حمل و نقل گلستان، طول اين آزادراه را، حدود 309 كيلومتر اعلام كرد و افزود: نزديك به 200 كيلومتر از اين آزادراه در حوزه استحفاظي استان گلستان قرار دارد كه بناست با حدود 1700 ميليارد تومان منابع مالي ساخته شود.

رستمي با بيان اينكه هم اينك سرمايه گذاراني براي اجراي اين پروژه بزرگ اقتصادي در استان اعلام آمادگي كرده اند، گفت: اين پروژه موافقت مشاركت مالي 40 درصدي دولت و 60 درصدي بخش خصوصي را نيز، اخذ كرده است.

وي، مهمترين هدف از ساخت اين كريدور شرقي غربي را، خروج جاده ترانزيتي جنگل گلستان از پارك بين المللي جنگل گلستان و كاهش بار ترافيكي و كمك به حفظ منابع طبيعي و حيات وحش استان بيان كرد.

مشاركت مردم گامي مهم در ارتقاي سطح و حفظ جاده هاي گلستان

مديركل راه و شهرسازي گلستان با بيان اينكه بشدت دچار فقر منابع مالي هستيم از مردم خواست كه با مشاركت خود در حفظ و نگهداري و ارتقاي راه هاي استان بويژه راه هاي روستايي، ياريگر اين اداره كل باشند.

مهندس رستمي اضافه كرد: در قانون بودجه سال 94-93 اختصاص قير رايگان براي آسفالت راه هاي كشور بخصوص راه هاي روستايي، پررنگ ديده شده و وزارت نفت را مكلف به اختصاص اين فرآورده نفتي كرده است.

به گفته وي، از آنجايي كه نزديك به 90 درصد از منابع مالي استان از محل منابع استاني تامين مي شود و استان گلستان در تامين اين منابع در رنج است، دست نياز خود را بسوي مردم خيري بلند مي كنيم كه بتوانند تنها در 30 درصد آسفالت راه ها به دولت كمك كنند.

رستمي گفت: اين در حالي است كه سهم بخش خصوصي بنا بر ضوابط و مقررات موجود در آسفالت راه ها 50 درصد اعلام شده اما دولت براي افزايش مشاركت هاي مردمي در پروژه هاي راهسازي و راهداري، حاضر است با در اختيار گذاشتن 20 درصد ديگر از امكانات مالي خود اعم از ماشين آلات، مردم را در حفظ، نگهداري و ارتقاي راه هاي موجود ترغيب كند.

مديركل راه و شهرسازي گلستان در ادامه اين نشست با بيان اينكه گلستان جزو استان هاي برتر كشور در واگذاري، اتمام عمليات و صدور دفترچه هاي فروش اقساطي واحدهاي مسكن مهر قرار دارد، از واگذاري 41 هزار و 438 واحد مسكن مهر استان به متقاضيان تا هفته دولت امسال خبر داد و گفت: 21 هزار و 710 واحد از اين واحدها، ظرف سال هاي 92 تا پنج ماهه نخست سال 94 تحويل شده است.

رستمي، تعداد واحدهاي واگذار شده در هفته دولت امسال را نيز، سه هزار و 666 واحد ذكر كرد.

اين مقام اجرايي گلستان، همچنين از بكارگيري فناوري هاي نوين راهسازي در حدود 83 كيلومتر و ابزارهاي نوين راهداري از جمله ارتقاي روشنايي در بيش از 155 كيلومتر از راه ها به ويژه در گردنه هاي مه گير و تونل هاي استان به عنوان بخشي ديگر از عملكرد اداره كل طي سال هاي اخير بيان كرد.

رستمي در ابتداي اين نشست، تقارن دهه كرامت و هفته دولت را، اتفاقي مبارك و ميمون دانست و گفت: در سرزمين گلستان با وسعتي بيش از 20 هزار و 437 كيلومتر مترمربع و جمعيتي نزديك به يك ميليون و 800 هزار نفر، در حدود 25 شهر و 14 شهرستان وجود دارد كه اداره كل راه و شهرسازي در حوزه شهري و حمل و نقل اين گستره جغرافيايي به انجام ماموريت مي پردازد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .