عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سهم 6تا 8 درصدی بخش تعاون در اقتصاد استان

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گلستان خبر داد:

سهم 6تا 8 درصدی بخش تعاون در اقتصاد استان

سهم 6تا 8 درصدی بخش تعاون در اقتصاد استان

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بااشاره به پیش بینی سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور تاپایان برنامه برنامه پنجم توسعه، گفت: هم اینک طبق آمارها میانگین این سهم در گلستان و دیگر استانها بین 6 تا 8 درصد است.

مهندس امراله عباسی در دهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و تعاونی های برتر استان، اظهارداشت: در این خصوص برخی از تعاونی ها نیز بین 50 تا 70 درصد در اقتصاد نقش آفرینی دارند.

وی، توجه کمرنگ به تعاونی ها و عدم توسعه مناسب آنها را از عوامل اصلی در تحقق نیافتن سهم پیش بینی شده در اقتصاد کشور برشمرد و گفت: بخش تعاونی از ظرفیت های خوبی بویژه در استان گلستان برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهره مند است که باید به آن توجه شود.

عباسی همچنین به فرایند انتخاب تعاونی ها و کار آفرینان برتر استان درسال 93 براساس فرایند خود اظهاری و ثبت نام در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود: بر این اساس از مجموع 508 تعاونی ثبت نام کننده، 24 تعاونی به مرحله اصلی راه یافتند که در نهایت 6 تعاونی بعنوان برتر استان و یک تعاونی برتر کشوری انتخاب شدند.

به گفته وی، اقتصادی، مالی، کار آفرینی و اشتغال، صادرات و ارز آوری، توسعه منطقه ای و توانمند سازی و رفاه اجتماعی از مهمترین محورهای انتخاب تعاونی های برتر درسال 93 بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یادآور شد: درحوزه کار آفرینان نیز که درسه محور صنعت، کشاورزی و خدمات برگزار شد، 352 کار آفرین استان ثبت نام کردند که در نهایت 9 کارآفرین برتر استانی انتخاب شدند که یک نفر آنان نیز نمونه کشوری شد.

دراین مراسم شاه محمد شیری از تعاونی های برتر به نمایندگی از دیگر تعاونی ها و مهدی محمدی از کارآفرینان برتر به نمایندگی از دیگر کار آفرینان به بیان نقطه نظرات پرداختند و بر لزوم توجه ویژه دولت به تعاونی ها، تامین سرمایه در گردش با کارمزد پایین و رفع مشکلات صدور ضمانت نامه بانکی و جلوگیری از واردات بی رویه تاکید کردند.

مشاور استاندار گلستان درحوزه فناوری اطلاعات نیز، بر لزوم توجه به مدیریت علمی در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: امروز در سایه رشد روز افزون علم و تکنولوژی، دیگر با روش های سنتی نمی توان کشور را اداره کرد.

علی اکبر جلالی افزود: استفاده علمی باید بصورت عملی درعرصه های مختلف اجرا شود و نمی توان تنها با حرف و شعار این نوع مدیریت ها را درجامعه حاکم کرد.

وی با اشاره به مشکلات تعاونی ها گفت: بنده اعتقاد دارد، مشکل تعاونی ها پول و امکانات نیست بلکه فروش محصولات دربازارهای جهانی است ضمن اینکه با تولید به شیوه سنتی و یا خام فروشی نمی توان ارزش افزوده بدست آورد.

جلالی، اضافه کرد: هم اکنون بازده بخش تعاونی و دولتی ما تنها 30 درصد است و 70 درصد نیرو و امکانات بیکار است که با ارتقای فقط پنج درصدی این بازده، میلیاردها تومان به اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

وی، نگاه صرف داشتن به دولت را بزرگترین اشتباه بخش تعاونی دانست و تصریح کرد: بخش تعاون باید با مجهز شدن به مشاغل دانش بنیان برای محصول تولیدی خود، چندین برابر ارزش افزوده ایجاد کند.

مشاور استاندار با اشاره به اجرای طرح استان مجازی و نیز انتخاب گلستان بعنوان پایلوت کشوری دراین طرح، گفت: با اجرای این طرح دولت می تواند سالانه 500 هزار شغل درحوزه مشاغل دانش بنیان ایجاد کند.

هم اکنون به گفته عباسی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، این استان دارای 23 شرکت دانش بنیان است که براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال 50 شرکت دیگر نیز راه اندازی خواهد شد.

استان گلستان افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و حدود یک هزار روستا سکونت دارند.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : golestanmcls
  • بازدید : 873
  • کد خبر : 12461