عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش با اصحاب رسانه


نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش با اصحاب رسانه

نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش با اصحاب رسانه

  به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش مهندس  حبیب اله زارع در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با اشاره به اینکه پروژه‌های هفته دولت در دو بخش تسهیلاتی و عمرانی است گفت: در موضوع تسهیلات سیستم آبیاری تحت‌فشار با 37.8 کیلومتر در روستاهای عرب بوران و محمدآباد به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی افزود: اعتبار هزینه شده این دو پروژه حدود 305 میلیون تومان است. از این میزان 259 میلیون تومان از کمک‌های بلاعوض دولتی خواهد بود و مابقی سهم خود متقاضی است. این پروژه برای 7 نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

 زارع اظهار کرد: همچنین مرغداری گوشتی به ظرفیت 10 هزار قطعه در هر دوره 45 روزه در روستای تورنگ تپه گالیکش در هفته دولت با سرمایه‌گذاری 550 میلیون تومان و اشتغال‌زایی برای 4 نفر افتتاح خواهد شد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش اظهار داشت: در سال زراعی 95-94 سطح زیر کشت گندم 18 هزار و 200 هکتار، کلزا 273 هکتار، جو 195 هکتار بوده و در کشت تابستانه سویا 2 هزار و 700 هکتار، شالی 2 هزار و 283 هکتار، آفتابگردان 376 هکتار، ماش 815 هکتار و 23/5 هکتار نیز پنبه کشت‌شده است.

 وی تصریح کرد: تولید گندم در سال جاری 66 هزار و 391 تن، گندم گواهی‌شده یا بذری 3 هزار و 400 تن، جو 700 تن و کلزا 829 تن بوده است.

 زارع با اشاره به اینکه وضعیت آب و هوایی در سال زراعی جاری بسیار مناسب بوده گفت: پیش‌بینی می‌شود 6 هزار تن سویا، 9 هزار تن شلتوک برنج، 281 تن آفتابگردان و یک هزار و 50 تن ماش و 30 تن پنبه از محصولات پاییزه تولید شود.

 به گفته وی هزار و 800 تن بذور اصلاح‌شده برای کشت محصولات زراعی پاییزه و تابستانه بین کشاورزان توزیع‌شده است. حدود 7 هزار و 400 تن انواع کودهای شیمیایی در کنار توصیه‌ها و کلاسهای آموزشی که داشتیم بین کشاورزان توزیع کردیم.

 وی اظهار کرد: در سال 94 با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری 55 هزار از اراضی شیب‌دار شهرستان زیر کشت باغات مثمر زیتون و گردو بااعتبار86 میلیون تومان انجام‌شده که نسبت به اعتبارات سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

 به گفته زارع با همکاری خود مردم 95 درصد از باغ‌های احداثی حفظ‌شده است و تنها 5 درصد بدلیل چرای دام تخریب صورت گرفته است.

 زارع افزود : شهرستان گالیکش طی 3 سال اخیر در زمینه تولید گندم 50 درصد رشد داشته و از 48 هزار تن گندم تولیدشده به 70 هزار تن در سال جاری رسیده است که این مهم با استفاده است بذور اصلاح‌شده، استفاده از ماشین آلات نوین، استفاده درست و به موقع از کودهای شیمیایی، دسترسی کشاورزان به نهاده‌های تولید و آموزش کشاورزان حاصل‌شده است.

 وی ادامه داد: با برگزاری اجرای مزارع نمایش 20 درصد از هزینه‌های تولید کاهش داشته و مصرف بذر نیز 40 کیلوگرم در هکتار کاهش داشته که از نظر ریالی 1.5 میلیارد تومان صرفه‌جویی ریالی توسط کشاورزان شهرستان شده است.

 زارع گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی و با همکاری کمیته امداد گلستان برای اشتغال‌زایی مردم 5 هکتار از اراضی شهرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت که این میزان در سال 91 حدود یک هکتار بود اما در حال حاضر این میزان 11 هکتار از نوع بادرنجوبه، نعنای فلفلی و به‌لیمو است.

 به گفته وی سال گذشته 19 میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشاورزی تسهیلات پرداخت‌شده که در 3 سال گذشته 59 میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری پرداخت‌شده که در این راستا 176 دستگاه کمباین، ادوات و تراکتور به ناوگان حمل‌ونقل کشاورزی شهرستان اضافه‌شده و ضریب مکانیزاسیون شهرستان در 3 سال گذشته از یک‌به‌یک و 6 دهم افزایش‌یافته است در همین مدت نیز 37 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و فنی و اعتباری برای 500 مورد پرداخت‌شده است.

 وی در موضوع اعتبارات تکمیلی اظهار کرد: با پیگیری فرماندار اعتبارات تملکی ما از 400 میلیون تومان در سال 92، به یک میلیارد و 500 میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

 زارع درباره مشاغل خانگی اظهار کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از فعالیت‌ها تشکیل صندوق خرد زنان روستایی بصیر قلی تپه بود که 50 نفر از زنان روستای قلی تپه با سرمایه 4 میلیون تومان و سود صفر درصد عضو آن هستند.

 به گفته وی 15 درصد کاهش استفاده از سموم شیمیایی و 20 درصد افزایش استفاده از مبارزه بیولوژیک در مزارع داشتیم.

 مدیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در قالب کشت موقت و اصلاحات اراضی و تعیین تکلیف اراضی 15 هکتار از اراضی 11 کشاورز روستای چقر تعیین تکلیف شد.

 زارع تصریح کرد: همچنین در سال 94، 2 مورد قلع و قم توسط جهاد و 13 مورد توسط خود مردم انجام شد که این نشان دهنده عملکرد مثبت سامانه 131 است و در 3 سال اخیر 39 مورد پرونده با مساحت 128 هکتار تعیین تکلیف و اسناد در اختیار زارعین قرار گرفت.

 وی با اشاره به صنایع تبدیلی افزود: همچنین فرآوری زیتون آویژه با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اخذ تسهیلات برای سرمایه در گردش و ماشین آلات است که با افتتاح آن 200 تن تولید روغن و 455 تن انواع کنسرو و ترشیجات تولید می‌شود.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش کارخانه فراوری سویا (فول فت سویا) با ظرفیت 20 تن در روز دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

 زارع ادامه داد: کارخانه آرد گالیکش نیز با تولید 500 تن در روز در حال بهره‌برداری است و با همکاری اداره صنعت و معدن و تجارت تلاش داریم تا همه کارخانجات را به سمت شهرک صنعتی هدایت کنیم و در حال حاضر می‌توان گفت شهرک صنعتی به عنوان شهرک کشاورزی تلقی می‌شود.

 وی اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی و در کنار سیاست‌های جهاد کشاورزی، قرار است در سال 95، تولید تراکتور به صورت مونتاژ به بهره‌برداری برسد که تاکنون 90 درصد از ساختمان آن پیشرفت فیزیکی داشته و در حال خریداری ماشین آلات است که قرار است با بهره‌برداری از این کارخانه 500 دستگاه در حال تولید داشته باشد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش گفت: در سایه تلاش بهره‌برداران بخش کشاورزی گالیکش در سال 94 مقدار 4 هزار 560 تن گوشت سفید، 612 تن تخم‌مرغ، 179 تن عسل، 800 تن گوشت قرمز، 9 هزار تن شیر، 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه گوشتی و 31 تن پلیه تر در این شهرستان تولید شد.

 زارع اضافه کرد: هم‌اکنون بزرگ‌ترین زنجیره تولید جوجه گلستان با ظرفیت سه میلیون قطعه جوجه در هر دوره 21 روزه که یک سوم تولید آن به کشورهای افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود.

 به گفته وی بزرگ‌ترین زنجیره تولید بلدرچین شمال کشور با ظرفیت 32 هزار و 700 قطعه و مرکز پرورش اصب اصیل ترکمن با ظرفیت 50 راس دراین شهرستان واقع است.

 وی با اشاره به خدمات بخش آبی و خاکی نیز گفت: سال گذشته 8 طرح آبیاری تحت‌فشار به مساحت 123 هکتار بااعتبار 832 میلیون تومان که 741 میلیون بلاعوض و بقیه نیز تسهیلات بانکی بوده در گالیکش به بهره‌برداری رسیده است.

 مدیر جهاد کشاورزی گالیکش تصریح کرد: همچنین سال 94 تعداد 3 طرح انتقال آب به طول 4 هزار و 750 متر با هزینه 812 میلیون تومان، 3 طرح لایروبی قنات به طول 3 کیلومتر بااعتبار 192 میلیون تومان، 7 طرح احداث و مرمت جاده‌های بین مزارع به طول 17/6 کیلومتر بااعتبار 390 میلیون تومان، 2 طرح لایروبی کانال خاکی به مساحت 20 کیلومتر بااعتبار 177 میلیون تومان و طرح احداث کانال بتونی 128 متر بااعتبار 19 میلیون تومان در گالیکش اجراشده است.


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گالیکش
  • بازدید : 832
  • کد خبر : 24198