عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاندارد ملی «صنایع دستی- سازهای سنتی دوتار ترکمن- ویژگی ها و آیین کار» به تصویب رسید

در سیصدوسی امین اجلاسیه کمیته ملی سازمان ملی استاندارد ایران:

استاندارد ملی «صنایع دستی- سازهای سنتی دوتار ترکمن- ویژگی ها و آیین کار» به تصویب رسید

استاندارد ملی «صنایع دستی- سازهای سنتی دوتار ترکمن- ویژگی ها و آیین کار» به تصویب رسید

سرپرست اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد گلستان از تصویب استاندارد ملی «صنایع دستی- سازهای سنتی دوتار ترکمن- ویژگی ها و آیین کار» در سیصدوسی امین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد با همکاری با حضور کارشناسان و متخصصین سازمان استاندارد و همچنین نماینده سازمان میراث فرهنگی کشور و استان گلستان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان، مهندس محمد امان بایی با اعلام این خبر افزود: دو تار ترکمن يكي از آلات موسيقي محلي تركمن است كه در مجالس و مراسم سنتي خاص اين قوم از آن بهره مي گيرند و علاوه بر ترکمن های استان گلستان، در مناطقي از خراسان مانند تربت جام و ديگر مناطق نيز وجود دارد.

وی افزود: از آنجایی که حفظ، احیاء و ترویج صنایع دستی این مرز و بوم یکی از اهداف شاخص سازمان میراث فرهنگی کشور است، استاندارد سازی رشته های صنایع دستی در این راستا امری ضروری به نظر می رسد. بنابراین تدوین استاندارد ملی "صنایع دستی- سازهای سنتی دوتار ترکمن-ویژگیها و آیین کار" به کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد ایران پیشنهاد شد و پس از بررسی آن توسط اعضای کمیته ملی تصویب شد.

سرپرست اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد گلستان تصریح کرد: این استاندارد با همکاری کارشناسان این اداره و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان تدوین شد و جهت تصویب به سازمان ملی استاندارد ارائه شد

امان بایی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش نویس ملی "صنایع دستی- سازهای سنتی دوتار ترکمن-ویژگیها و آیین کار" در سیصدوسی امین اجلاسیه کمیته ملی با حضور کارشناسان و متخصصین سازمان ملی استاندارد و همچنین نماینده سازمان میراث فرهنگی کشور که در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، طرح شد و پس از بحث و بررسی با عناوینی چون هدف و دامنه کاربرد، مراجع الزامی، اصطلاحات و تعاریف، ویژگی های مواد اولیه و ابزار، آیین کار و... به تصویب رسید.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل استاندارد گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .