عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سرمايه گذاري 560 ميليارد ريالي بخش دولتي در مجتمع ميگو گميشان

مدير كل شيلات گلستان در نشست با مديران رسانه اي استان:

سرمايه گذاري 560 ميليارد ريالي بخش دولتي در مجتمع ميگو گميشان

سرمايه گذاري 560 ميليارد ريالي بخش دولتي در مجتمع ميگو گميشان

مدير كل شيلات گلستان گفت: در دولت تدبير و اميد 560 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري از سوي بخش دولتي در راستاي ايجاد زيرساخت‌هاي مجتمع ۱۰ هزار هكتاري ميگو گميشان(فاز 1 و 2) انجام گرفته و در اين مسير تاكنون 825 ميليارد ريال نيز از سوي بخش خصوصي نيز در اين مجتمع سرمايه گذاري شده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان مهندس سيد جواد قدس علوي در نشست با جمعي از مديران و اصحاب رسانه استان ضمن گراميداشت مقام خبرنگار، هفته دولت و ياد و نام شهيدان رجايي و باهنر تصريح كرد: رسانه ها به عنوان امين مردم بايد بكوشند در صداقت كامل خدمات دولت را به گوش شهروندان برسانند.
وي افزود: همچنين بستر 37000 ميليارد ريال سرمايه گذاري، در 220 مزرعه 20 هكتاري فاز دوم مجتمع پرورش ميگو گميشان، 200 مزرعه مجتمع 500 هكتاري پرورش ماهيان خاوياري گميشان، و ايجاد واحدهاي پشتيبان پرورش ماهي در دريا (قفس و پن)، در صنعت آبزي پروري استان فراهم شده است.  
وي افزود: گلستان به عنوان يك استان ساحلي و مرزي ظرفيت خوبي در حوزه آبزي‌پروري و شيلات دارد و يكي از اولويت‌ها شناسايي اين ظرفيت‌ها بوده است.
وي با بيان اينكه توسعه آبزي‌پروري با محوريت دريا (توسعه دريا محور) مد نظر ما است، افزود: در سال 96 در راستاي منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي چهار طرح شيلات با شاخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي مصوب شد كه طرح‌هاي پرورش ميگو، پرورش ماهيان خاوياري و پرورش ماهي با استفاده دو منظوره از آب چاههاي كشاورزي و طرح پرورش ماهي در قفس است.
مهندس قدس علوي به توسعه مجتمع ميگوي گميشان در مقايسه با سال 92 اشاره و خاطرنشان كرد: در اين مدت تعداد مزارع بهره‌برداري شده از 11 به 60 مزرعه و ميزان توليد از 304 تن به دو هزار و 585 تن رسيده است. همچنين ميزان اشتغال در اين مجتمع از 300 نفر به هزار و 687 نفر و ميزان ارزآوري نيز از يك و نيم ميليون دلار به 13 ميليون دلار رسيده است.
مدير كل شيلات گلستان با اشاره به وقوع بيماري لكه سفيد در مجتمع ميگو گميشان اذعان داشت: در سال گذشته متاسفانه مجتمع ميگو گميشان دچار بيماري لكه سفيد شد  و از پيش‌بيني 4 هزار تني تنها ۴۰۵ تن ميگو در استان توليد شد. اما خوشبختانه امسال به عنوان سال پرخطر بعد از بيماري توليد متوقف نشد و بعضي از پرورش دهندگان به صورت داوطلبانه و بنا بر سياست سازمان فائو مبني بر« توليد در كنار بيماري» به پرورش ميگو با رعايت كامل پروتكل هاي بهداشتي پرداختند كه خوشبختانه تاكنون هيچ بيماري در مجتمع مشاهده نگرديد و ميگو ها نيز از رشد و وزن قابل قبولي برخوردارند.
مديركل شيلات گلستان با اشاره به اهميت صادرات ميگو بيان داشت: ارزآوري از 80 درصد صادرات ميگو با توجه به پيش بيني توليد 5000 تن ميگو در سال آينده  24 ميليون دلار خواهد بود.  در سال 1401 با بهره‌برداري كامل از فاز نخست مجتمع ميگوي گميشان حدود 33 ميليون دلار ارز عايد استان و كشور مي شود.
وي با اشاره به تكميل ساير زنجيره ها توليد ميگو در استان گفت: زنجيره توليد ميگو شامل مولدسازي، تكثير و پرورش به طور كامل در استان ايجاد شده و 8 واحد عمل‌آوري با ظرفيت 7 هزار و 200 تن در استان داريم. اگر صادرات به كشورهاي هدف محقق شود زنجيره و صنعت كامل در استان خواهد بود و وابستگي به خارج از استان نخواهيم داشت.
مهندس قدس علوي افزود: با راه اندازي صادرات ميگو در استان تمام حلقه هاي زنجيره توليد و عرضه اين محصول در استان تكميل مي شود و اميدواريم صادرات از استان را با استفاده از ظرفيت راه‌آهن بين‌المللي ايران - تركمنستان - قزاقستان انجام دهيم كه در اين صورت محصول ۹ روزه  به چين مي‌رسد.
مدير كل شيلات گلستان در خصوص راه اندازي فاز دوم مجتمع ميگو گميشان تصريح كرد:فاز دوم 6 هزار هكتاري مجتمع ميگوي گميشان به شركت شهرك‌هاي كشاورزي واگذار شده تا از اعتبارات ملي استفاده و زيرساخت‌ها زودتر به اتمام برسد.
مهندس قدس علوي يادآور شد: در حال حاضر 63 مزرعه ميگو پروانه بهره‌برداري دارند و پيگير هستيم تا 120 ميليارد تومان تسهيلات بانكي با بهره 15 درصد در اختيار سرمايه‌گذاران قرار بگيرد تا 30 مزرعه به مزارع ميگو اضافه شود.
مدير كل شيلات گلستان با بيان اينكه با بهره‌برداري از دو فاز مجتمع ميگوي گميشان 28 هزار تن توليد و 10 هزار شغل ايجاد خواهد شد گفت: استان گلستان با توسعه 28 هزار هكتاري مجتمع ميگوي گميشان در آينده نزديك قطب ميگوي ايران و خاورميانه خواهد شد.
گفتني است نشست خبري مدير كل شيلات گلستان و جمعي از مديران و اصحاب رسانه استان همزمان با هفته دولت و گراميداشت مقام خبرنگار برگزار شد كه در پايان مهندس قدس علوي با اهداي لوح تقدير از زحمات صادقانه اين قشر زحمت كش و خدوم قدرداني كرد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شیلات
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 317
  • کد خبر : 76658