عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جلسه شورای کشاورزی و اراضی شیبدار کلاله تشکیل شد


جلسه شورای کشاورزی و اراضی شیبدار کلاله تشکیل شد

جلسه شورای کشاورزی و اراضی شیبدار کلاله تشکیل شد

روز گذشته و در آستانه فرا رسیدن کشت محصولات کشاورزی جلسه شورای کشاورزی شهرستان کلاله به ریاست فرماندار در محل سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد .

در این جلسه فرماندار کلاله با اشاره به مرغوبیت و حاصلخیز بودن زمین های کشاورزی شهرستان گفت: به لحاظ توپوگرافی شهرستان کلاله از 4 اقلیم و منطقه آب و هوایی برخوردار است و محصولات کشاورزی از جمله گندم و کلزایی که در شهرستان کشت میشود از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است و به سبب مرغوبیت این محصولات به سایر استان های کشور صادر می شود تا در کنار تولیدات دیگر استان ها میزان مرغوبیت را بالا ببرد .

برزگر در ادامه جلسه با اشاره به زمین های کشاورزی که در ارتفاعات است افزود : باید هر چه سریعتر نوع کشت در ارتفاعات شهرستان تغییر کند تا در حفظ و تثبیت خاک ، تلطیف آب و هوا ، تنوع کشت محصولات و تغییر سیمای ارتفاعات شهرستان با استفاده از درخت های مثمر و سازگار با محیط اقدامات اساسی صورت بگیرد و بروز تعلل در این حوزه خسارات جبران ناپذیری را به شهرستان در وقوع بلایای طبیعی ، رانش ، از دست دادن بافت خاک و ... رخ خواهد داد .

در ادامه جلسه مدیر جهاد کشاورزی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشت محصولات در سال گذشته گفت : در بحث تولید محصولات کشاورزی و خرید آن از کشاورزان مناسب عمل شد و این در حالی بود که در سال گذشته در تولید جو شاهد تحول نویی در شهرستان بودیم و امیدواریم بانک های عامل در پرداخت وجه کشاورزان موانع را برطرف کنند تا دیگر شاهد خللی در این خصوص نباشیم .

وی سپس به کشت جایگزین پرداخت اظهار داشت : در سال زراعی امسال با عنایت به کاهش منابع آبی و وقوع خشکسالی در کشور با تحقیقات تیم های کارشناسی چند محصول از جمله درت علوفه ای ، آفتاب گردان و سویا به کشاورزان پیشنهاد کردیم تا بجای شالی جایگزین کنند که در این راه بخش اعظمی از کشاورزان نیز با توصیه ها عمل کردند و از 1600 هکتار کشت شالی در سال گذشته به 1200 هکتار رسیدیم منتها با کشاورزانی که امسال به کشت شالی پرداختند برخورد قاطعی صورت نگرفت و که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود سال آینده شاهد کشت بیشتر شالی در منطقه خواهیم بود .

علیزاد با اشاره به میزان بارش باران در سال گذشته گفت : در سالی که گذشته بارش مناسبی را شاهد بودیم ولی میزان برداشت و عملکرد خوبی را نداشتیم که این مهم باید مورد بررسی قرار بگیرد تا نواقص کار روشن شود .

وی سپس گفت : امسال 68 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را بین کارشناسان و مهندسین کشاورزی تقسیم بندی کردیم ت ارابطی باشند بین کشاورز و جهاد کشاورزی و به این سبب اطلاعات تخصصی کشت محصولات به کشاورزان انتقال یابد .

علی علی زاده در ادامه به مراکز تولید بذر اشاره کرد و گفت : در شهرستان 2 مرکز تولید بذر را داریم که شامل شرکت تعاونی پیشکمر و بذر گلیداغ است و در این 2 مرکز ارقام کوهدشت – مروارید و کریم تولید و به کشاورزان عرضه می شود .

وی ارزش ریالی تولید محصولات زراعی و باغی در سال گذشته را 265 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت : نیاز بذری امسال زمین های کشاورزی در گندم 3040 تن و کلزا 65 تن است .

مدیر جهاد کشاورزی 15 آذر را بهترین زمان کشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و از کشاورزان خواست تا با راهنمایی کارشناسان جهاد در کشت به موقع محصولات کشاورزی اقدام کنند .

فرماندار کلاله نیز ضمن بیان مشکلات بوجود آمده در کاهش آب های زیرزمینی در کشور گفت : قطعا با متخطیان و شالی کاران برخورد خواهد شد و پرونده شان تا هفته آتی به مراجع قضایی ارسال خواهد شد .

جلسه شورای کشاورزی و اراضی شیبدار کلاله تشکیل شد

 

جلسه شورای کشاورزی و اراضی شیبدار کلاله تشکیل شد

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری کلاله
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : کلاله
  • بازدید : 909
  • کد خبر : 13671