عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » حضور مدیرعامل آب وفاضلاب استان گلستان در برنامه رادیویی روزنه


حضور مدیرعامل آب وفاضلاب استان گلستان در برنامه رادیویی روزنه

 

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با حضور در برنامه زنده رادیویی روزنه مرکز گلستان به سوالات مشترکین پاسخ داد .

به گزارش روابط عمومی آبفا گلستان، مهندس رحمتی با بیان این مطلب که از هم اکنون تمهیدات لازم برای تامین آب شرب در تابستان سال آینده انجام شده است افزود: در شهرهای گرگان و گنبد عملیات مهندسی مجدد تاسیسات آبرسانی و شبکه آب شرب را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم مشکلات این شهرها را برطرف نمائیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان پیک مصرف در شهرهای گرگان و گنبد با کمبود آب شرب مواجه هستیم خاطر نشان کرد: در حال حاضر در شهر گرگان 257 لیتر در ثانیه و در شهر گنبد حدود 350 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

به گفته وی؛ کمبود بارش ها و کاهش روان آب ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه نشینی در شهرها،عدم انطباق طرح های توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرح های آمایش سرزمین، چالش های مدیریت آب را جدی ساخته است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه 95 درصد آب شهرهای استان از آب زیر زمینی (چاه) تامین می شود تصریح کرد در حال حاضر سهم تامین آب از منابع سطح الارضی بسیار ناچیز است.

مهندس محمد هادی رحمتی در خصوص میزان سرانه مصرف آب هر گلستانی تصریح کرد: سرانه مصرف آب هر گلستانی 220 لیتر در شبانه‎روز است و این در حالی است که استاندارد سرانه مصرف آب در شبانه‎روز 120 لیتر است.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش سطح منابع آبی و اهمیت صرفه جویی ، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوهای مصرف باید مدلهای جدیدی را طراحی کنیم.

وی خاطر نشان کرد اگر شرکت آب وفاضلاب طبق قانون برای استفاده از پساب فاضلاب طرح و برنامه ای داشته باشد الویت استفاده با شرکتهای آب وفاضلاب خواهد بود در غیر این صورت طبق توافق وزارت نیرو و شرکت منابع آب ایران پساب فاضلاب در اختیار شرکت آب منطقه ای قرار خواهد گرفت .

رحمتی با بیان این مطلب که در 3 بخش کشاورزی ،صنعتی و شرب، 10 درصد آبی که دراستان استحصال میشود به آب شرب و حدواً 70تا 80 درصد به کشاورزی اختصاص داده شده است از این مقدار با توجه به اینکه اعم آبیاری ما در بخش کشاورزی سنتی است حدود 80 درصد آن هدر می رود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان تصریح کرد پدیده لوله زایی در بعضی از مناطق دشت گرگان زنگ خطر را برای آیندگان ما به صدا درآورده و که این پدیده ناشی از فرونشست زمین است و این امر تامین آب استان را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تامین و توزیع آب باید مکمل هم باشند خاطرنشان کرد شبکه های آب شرب شهرها و زیرساخت قدیمی است و در حال حاضر شبکه های آب شرب با پرت 23 درصدی روبرو است و برای کاهش آن نیازمند میلیاردها تومان اعتبار هستیم و با توجه به کمبود اعتبارات باید در یک دوره زمانی طولانی با تامین منابع مالی و الویت بندی طرح ها مشکلات تامین و توزیع را برطرف کنیم.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب وفاضلاب شهری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ایوبی
  • بازدید : 1092
  • کد خبر : 5441