عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » در روز سیزده بدر،همیار طبیعت باشیم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان:

در روز سیزده بدر،همیار طبیعت باشیم

 

 

در روز سیزده بدر،همیار طبیعت باشیم

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بخشنامه ای به کلیه واحدهای منابع طبیعی کشور اعلام کرد که روز 13 فروردین که در تقویم به نام روز طبیعت نامگذاری شده است با حضور در عرصه مردم را همراهی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان  در این بخشنامه آمده است: روز طبیعت از سنت‌هایی است که از گذشته‌های دور برای مردم عزیز کشورمان به یادگار مانده و نشان از نشاط و سر زندگی و آشتی مردم با طبیعت است، از این رو جا دارد که به فرهنگ زنده ی امروز احترام نهاده و کمال همکاری را با مردم داشته باشیم. 
ابوطالب قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی  و آبخیزداری استان گلستان  از کلیه همکاران خواست در روز طبیعت قبل از حضور مردم در پارک های جنگلی یا مراتع، در این مکان حضور یافته و پس از پایان حضور مردم و اطمینان از شرایط عادی و کنترل آتش محل را ترک نمایند.

 

قزل سفلو گفت: به دستور رئیس سازمان جنگل ها  هیچگونه مبلغ ورودی در مبادی پارک های جنگلی در روز طبیعت از مردم گرفته نخواهد شد و اخذ هرگونه وجوهی جهت استفاده از عرصه های منابع طبیعی را ممنوع اعلام کرد.

در انتها  توصیه های به ظاهر ساده اما کاربردی است که با رعایت آنها می توانیم به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کمک کنیم.

١-به نحوی رانندگی کنیم که منجر به مرگ هیچ جانداری نشود ،بیشینه سرعت در هنگام عبور از جاده های همجوار با مناطق حفاظت شده به خصوص در پارک ملی گلستان ۴۰ کیلومتر در ساعت است؛

٢- به جای افروختن آتش با چوب یا خرید ذغال، از کپسولهای سفری گازی کوچک استفاده کنیم؛

٣-جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذاریم؛

٤- از ایجاد هر نوع آلودگی صوتی، مواد منفجره و ترقه پرهیز کنیم، زیرا گوش حیوانات چندین برابر گوش انسان به صدا واکنش نشان می دهد؛

۵- از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده نکرده و مروج چالش_بی_زباله باشیم.

6- اگر آتش نیمه خاموشی را یافتیم، آنرا خاموش کنیم.

7- شاخه هیچ گیاه وحشی را نشکنیم و از طبیعت جدا نسازیم، خودرو خود را در کنار رودخانه ها و تالابها نشوییم.

۱۱- تا جایی که می توانید کیسه پلاستیک با خود بردارید. وجود کیسه پلاستیکی به تعداد لازم علاوه بر اینکه در تفکیک زباله هایتان کمکتان می کند باعث می شود طبیعت آلوده نشود.

۱۲- طبیعت برای شماست. خانه ای که برای همه ما انسان ها وحیوانات متعلق است. بکوشید به حیوانات آسیبی نرسانده و دیگران را از اهمیت وجودی تنوع زیستی و فواید آن آگاه سازید.

۱۳-با مخربان منابع طبیعی، درگیری لفظی و فیزیکی به هیچ وجه توصیه نمی شود. اگر می بینید که شخصی مشغول تخریب منابع طبیعی هست با شماره 1504 که مربوط به یگان حفاظت منابع طبیعی  است تماس حاصل کنید. که به صورت شبانه روزی در تمام کشور پاسخگو است.

14-از نشستن در زیر درختان خطرساز واقع در سطح و حاشیه پارکها جدا خودداری نمایید.

15- حتی الامکان از آلاچیق ها و سکوهای نشیمن استفاده کرده و از اسکان در مناطق پوشیده از نونهال و زاد آوری در سطح جنگل جدا خودداری نمایید.

این توصیه های کوچک ، بخشی از هزاران توصیه ای است که در برای بهبود فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زسیت  کشور با شما در میان گذاشتیم. کارهای کوچکی که می تواند در ابعادی وسیع تر مانع تخریب منابع طبیعی و محیط زیست کشور شود. روز سیزده بدر ، دوستدار طبیعت باشیم چون نمایش جلوه ای زیبا از طبیعت است این جلوه را از فرزندان و نسل های بعدی نگیریم.

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره منابع طبیعی
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .