عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » فرهنگ و هنر روستا و عشایر؛ آمیخته با روح آفرینندگی، عشق و تولید است


فرهنگ و هنر روستا و عشایر؛ آمیخته با روح آفرینندگی، عشق و تولید است

فرهنگ و هنر روستا و عشایر؛ آمیخته با روح آفرینندگی، عشق و تولید است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری بهار روستا و عشایر استان گلستان که عصر چهارشنبه 29 خردادماه در روستای مرزبن آزادشهر برگزار شد، گفت: فرهنگ و هنر روستا و عشایر؛ آمیخته با روح آفرینندگی، عشق و تولید است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، عادله کشمیری ضمن قدردانی از کلیه عوامل برپایی این رخداد فرهنگی و هنری به فرازی از سخنان امام راحل اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) می‌فرماید «بیشک بالاترین و والاترین عنصر که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است» و هر جامعه‌ای هویت و موجودیت خود را از آن جامعه می‌گیرد.

این مدیر استانی، ادامه داد: جوامعی که انحراف فرهنگی داشته باشند هرچند پیشرفت‌های زیادی در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی کنند اما بیهویت و پوچ و توخالی می‌شوند.

وی افزود: یک‌چهارم از جمعیت کشور ساکن روستاها هستند و استان گلستان بعد از سیستان بلوچستان و هرمزگان سومین استان از نظر بالا بودن میزان جمعیت روستایی نسبت به‌کل جمعیت است و تقریباً نیمی از مردم استان گلستان روستانشین هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، تأکید کرد: با توجه به گسست فرهنگی نیاز است که به مسائل فرهنگی روستا توجه شود و وظایف ما را این مهم دوچندان می‌کند.

کشمیری خاطرنشان کرد: ۱۶ قوم از ۲۶ قوم در کشور در استان گلستان زندگی می‌کنند و این موضوع اهمیت به مسئله فرهنگ روستایی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان به‌نوعی پایتخت فرهنگی اقوام است، افزود: مدنیت از نگاه قرآن به روستایی و شهری بودن نیست و آن رفتاری که این مدنیت را شکل می‌دهد حائز اهمیت است و هنر روستایی یک تفاوت اساسی با هنر شهری دارد و هنر روستایی با روح زندگی و تولید آمیخته‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: باید تلاش کنیم اقتصاد، گردشگری وهنر روستایی را فعال کنیم و باید بتوانیم پیوست فرهنگی را در جذب توریست داشته باشیم.

کشمیری افزود: کانون‌های مساجد در احیای فرهنگ و هنر و تولید روستا می‌تواند مؤثر باشد و در روستاها آمادگی را اعلام می‌کنیم که از کانون‌های مساجد حمایت کنیم.

یادآوری می‌شود جشنواره فرهنگی هنری بهار روستا و عشایر استان گلستان از 29 خردادماه به مدت سه روز در روستای مرزبن شهرستان آزادشهر، 6 تیرماه در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی و 13 و 14 تیرماه در روستای زیارت شهرستان گرگان این جشنواره فرهنگی و هنری اجرا می‌شود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .