عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست علمی با موضوع بررسی وضعیت پوشش گیاهی و معرفی گونه‌های مناسب مراتع قشلاقی استان

در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد؛

نشست علمی با موضوع بررسی وضعیت پوشش گیاهی و معرفی گونه‌های مناسب مراتع قشلاقی استان

نشست علمی با موضوع بررسی وضعیت پوشش گیاهی و معرفی گونه‌های مناسب مراتع قشلاقی استان
نشست علمی، اجرایی با موضوع بررسی وضعیت پوشش گیاهی و معرفی گونه های مناسب مراتع قشلاقی استان گلستان با حضور رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مسئول انجمن مرتعداری شاخه شمال کشور، مسئولین دستگاه‌های اجرایی، محققین و جمعی از بهره‌برداران، امروز، هفتم بهمن ماه در سالن رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان امروز، هفتم بهمن ماه در این نشست گفت: برگزاری این نشست می تواند منشاء تصمیمات ارزنده‌ای در زمینه بهره‌برداری پایدار و علمی از مراتع در استان باشد.
دکتر نجفی نژاد با اشاره به اینکه اهمیت مراتع قشلاقی کمتر از جنگل‌های هیرکانی نیست افزود: نیاز است همانند حساسیت ایجاد شده نسبت به حفظ جنگل ها در بین مردم و جامعه، این حساسیت در قبال منابع طبیعی دیگر ازجمله مراتع ایجاد شود.
ایشان بیان داشت: وجود مراتع قشلاقی، دارای ظرفیت ها و مزایای بسیار مناسبی است که تأمین معیشت افراد بومی و همچنین مدیریت بحران و سیل از جمله مهم ترین آنها است.
وی تصریح کرد: نیاز است تا با ایجاد تغییر نگرش در زمینه مدیریت این مناطق مرتعی و توجه بیشتر به بهره برداری های چند منظوره و جایگزینی و کشت گیاهان دارویی و صنعتی، تحولات اساسی در زمینه مراتع استان ایجاد گردد.
دکتر نجفی نژاد بر مشارکت هرچه بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی، مراکز و موسسات تحقیقاتی و بهره برداران و ذینفعان در اجرای پروژه ها تأکید کرد و افزود: استفاده از اطلاعات و دانش بومی بهره برداران، قطعاً می‌تواند در تصمیمات موثر باشد.
در ادامه مسئول انجمن مرتعداری شاخه شمال کشور گفت: بیش از ۶۲ درصد از وسعت استان گلستان را منابع طبیعی و ۴۲ درصد از مساحت استان را مراتع تشکیل داده است.
دکتر حشمتی افزود: بر اساس استناد های موجود، در این عرصه ۴۲ درصدی مراتع استان، ۲۱۹ عرصه قشلاقی وجود دارد که ۱۹۹ مورد آن دارای کتابچه طرح هستند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر از مهم‌ترین تهدیدات استان، وجود ریزگردها است که می‌توان از طریق مهندسی زیستی و بیولوژیکی و کاشت و استقرار گونه های گیاهی مناسب این تهدید را برطرف کرد.
ایشان خاطرنشان کرد: همه مناطق استان دارای پتانسیل بسیار بالایی است و گونه‌های بسیار خاصی در استان وجود دارند.
در پایان هر یک از مسئولین، محققین و بهره برداران به ارائه نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود پرداختند.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .