عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دور نمای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ایران

سخنرانی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد؛

دور نمای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ایران

  دور نمای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ایران

 به همت گروه کشاورزی فرهنگستان علوم، جلسه سخنرانی و میزگرد با موضوع «دور نمای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در ایران (باید‌ها و چالش‌ها)»، در محل فرهنگستان علوم به صورت مجازی و حضوری برگزار شد و طی آن دکتر امیر سعدالدین، از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان سخنران این میزگرد به ارائه سخنرانی پرداخت.

 دکتر سعدالدین در این جلسه با بیان توضیحاتی پیرامون ضرورت و اهمیت پرداختن به سامانه‌های اجتماعی- محیطی در مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و تشریح حکمرانی آبخیز و تفاوت‌های آن با حکمرانی آب، به ارائه گزارشی از روند طرح کلان ملی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و دستاوردهای آن پرداخت.
 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تأکید کرد: تکمیل فاز صفر و اجرای بخشی از فاز اول طرح کلان ملی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، موفقیت بزرگی برای کشور بوده و اکنون بستر مناسبی برای نیل به یک چارچوب منسجم و پویا برای مدیریت منابع طبیعی کشور فراهم شده است. 
وی افزود: این طرح با تصویب و تامین بودجه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و با مشارکت 15 دانشگاه و نهاد تحقیقاتی و اجرایی کشور به انجام رسیده و کتابچه‌ها و گزارش‌های آن منتشر و مورد بازبینی، بررسی و نقد شش مرکز بین‌المللی خارج از ایران هم قرار گرفته و مورد تأیید و تحسین بوده است.
 سپس کارشناسان و متخصصان حاضر، ضمن تأیید خطوط کلی مباحث مطروحه از سوی دکتر سعدالدین، به ارائه پیشنهادها، توصیه‌ها و نقدهای مطروحه پرداختند که در پایان توسط دکتر سعدالدین جمع‌بندی و مقرر شد تا جمع‌بندی نظرات فوق در قالب بیانیه‌ای توسط فرهنگستان علوم تهیه و به نهادهای سیاست گذاری و برنامه ریزی کشور ارسال شود.
 همچنین توصیه شد خلاصه‌ا‌ی از مباحث مطروحه توسط سخنران در قالب یک مقاله با رویکرد توصیه‌ی سیاستی (policy paper)  برای چاپ در مجله‌ی پژوهش‌های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی (متعلق به فرهنگستان علوم) آماده و ارسال شود.
گفتنی است: در این جلسه که با هدف بررسی وجوه استراتژیک مدیریت محیط‌زیست و منابع طبیعی و بالاخص حوز‌ه‌های آبخیز کشور برگزار شد، اعضای پیوسته و وابسته‌ی فرهنگستان علوم، کارشناسان و متخصصینی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مؤسسه‌ی تحقیقات کشاورزی، پژوهشکده‌ی حفاظت خاک و آبخیزداری، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان حضور داشتند.
 شایان ذکر است: در پایان این جلسه لوح تقدیری از سوی رئیس جلسه به نمایندگی از فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به دکتر امیر سعدالدین اهدا و از سخنرانی ایشان تشکر به عمل آمد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .