عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان


وزير راه و شهرسازي:

گلستان بهشت ايران است

گلستان بهشت ايران است

وزير راه و شهرسازي در يك عبارت كوتاه ، استان گلستان و شهر گرگان را، بهشت ایران توصيف كرد.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان گلستان، دکتر"عباس آخوندی" سه شنبه شب در برنامه زنده "همراه با کاروان تدبیر و امید" از سیمای مرکز گلستان اظهارکرد: گرگان از مناطق شهری با سابقه و دارای سکونتگاهها و سبک ایرانی اسلامی ارزشمند است که به دلیل تداخلات انجام شده رو به فراموشي رفته در حالي كه مي توان سرمایه گذاری خوبی در اين مناطق داشته باشيم كه از جمله آنها طرح آفتاب است.

*بهسازی بافت های تاريخی و با ارزش گرگان

وزیر راه و شهرسازی، بهسازی بافت های تاریخی را، سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: از اين رو، بهسازي چهار محله قدیمی دوشنبه ای، سبزه مشهد، دربنو و سرچشمه گرگان در دستور کار قرار دارد.

به گفته آخوندي، هر سال به حدود 300 هزار واحد مسکونی تسهیلاتي با پرداخت 10 درصد نرخ سود توسط دولت اعطا می شود كه برای بازگشت به فرهنگ ایرانی اسلامی در بافت هاي تاريخي و استفاده حداکثری از ظرفیت های مسکن شهری است.

وی اظهار اميدواري كرد كه با افزايش سهم كشور در بافت های قدیمی و تاريخي، بدنبال تامين مسکن جوانان در بافت های شهری باشيم.

وزير راه و شهرسازي متذكر شد: از آنجايي كه مدفن يكي از هنرمندان شهير كشور مرحوم لطفي نيز در گرگان است در نظر داريم كه آرامگاهي در همين بافت هاي فرسوده شهر گرگان براي اين مرحوم اختصاص يابد.

• راه آهن گرگان- بجنورد

وزیر راه و شهرسازی گفت: بعنوان مسوول دولتی فکر می کنم که مردم حق استفاده بیشتر از امکانات ریلی دارند به همین دلیل سرعت ریل برخی از مناطق را که حتی به 30 کیلومتر در ساعت هم می رسد، قابل قبول نمی دانم.

به گفته آخوندی، ریل گرگان - بندرترکمن و گرگان – تهران و بالعکس از جمله این خطوط است که زیرساخت های قدیمی دارد و اولین اقدام در این مسیرها، نوسازی و تعمیر زیرسازی هاست.

وی، بهسازی و برقی کردن برخی خطوط ریلی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و گفت که این برنامه در جهت افزایش سرعت و ایمنی و کاهش آلودگی زیست محیطی به اجرا در خواهد آمد.

آخوندی گفت که بنا داریم میانگین سرعت قطارها را به 160 کیلومتر در ساعت افزایش دهیم.

وی متذکر شد: در راه آهن گرگان –اینچه برون علاوه بر احداث ریل جدید، 18 کیلومتر تعویض ریل انجام شد.

آخوندی با بیان اینکه امیدوارم این طرح ها به سرانجام برسد، افزود: برقی کردن راه آهن گرمسار به گرگان واتصال به بجنورد با توجه به حجم زیاد انتقال مسافر و بار از گرگان به این مناطق و مشهد و بالعكس ضروری است.

قطار گرگان- مشهد

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با عنایت خوب ریاست جمهوری طرح گرگان- مشهد در سند توسعه ملی ورود پیدا کرده و از آنجایی که ریاست هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز به حمل و نقل ریلی علاقمندند و توجه دارند، درحال مذاکره برای تامین اعتبار آن از طریق این صندوق هستیم.

آخوندی گفت: براساس اعتبار ریالی موجود، در حال حاضر زیرسازی ها و طرح های تفصیلی طرح شروع شده زیرا که پروژه گران است و هزینه آن برابر کل پروژه های ایران است و بدون تامین مالی بین المللی نمی توان آن را اجرا کرد.

وی اظهارامیدواری کرد که با حمایت ریاست محترم جمهوری، مصوبه صندوق توسعه ملی را در این زمينه داشته باشیم تا از محل منابع ارزی برای آن استفاده شود.

* فرودگاه گرگان

وزیر راه وشهرسازی، فرودگاه گرگان را از فرودگاه های خوب کشور بیان کرد و گفت: سال گذشته بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار براي آن اختصاص يافت و امسال نيز بناست بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.

آخوندی افزود: با توجه به تغییرات جوی و نامناسب بودن دستگاه های ناوبری و لغو پروازها، در نظر است که در اوایل سال آینده اين فرودگاه را به تجهیزات جدید ناوبری الکترونیک مجهز کنیم.

به گفته وی، تامین مالی ترمینال بین المللی و انجام عملیات نازک کاری برای برقراری پروازهای بین المللی يكي ديگر از برنامه هاي وزارت راه و شهرسازي براي توسعه اين فرودگاه است تا تجارت بین المللی كه از طريق خط آهن ايران- تركمنستان- قزاقستان در استان فراهم شده و رونق گردشگری و سایر بخش ها تحقق يابد.

* فرودگاه کلاله

آخوندی ، فرودگاه کلاله را از نظر وزارت راه و شهرسازی از مدرن ترین و بهترین فرودگاه های کشور خواند و گفت: مشکل موجود در این فرودگاه، پرواز است.

به گفته وی، به دلیل خصوصی بودن سیستم های پروازي و مقرون به صرفه نبودن برقراري پروازها در اين فرودگاه ، اغلب شركت هاي هواپيمايي اظهار تمايل براي اين كار نداشتند.

آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی از هر یک از شرکت هایی که علاقمند به برقراری پرواز در این فرودگاه باشند، استقبال می کند .

وی افزود: اميدوارم كه با مذاکراتی که در حال انجام است، امکان خرید هواپیماهای جدید فراهم شود تا با استفاده از هواپیماهای کوچک كه قابليت جابه جايي كمتر از 70 نفر را دارند و اقدامي جديد در هواپيمایی ایران است در فرودگاه های کوچک نظير فرودگاه كلاله تحقق يابد.

* توجه به سه مساله اساسی در جاده های گلستان

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سه مساله اساسي در جاده های استان گلستان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: کریدور گرگان- بجنورد و گرگان – تهران از شریان ها و کریدورهای اصلی استان است که از جهت انتقال بار محلی و ملی و گردشگری حائز اهمیت هستند.

به گفته وي، طرح چهاربانده كردن محور بجنورد - گرگان در دست اقدام است و تاکنون 160 کیلومتر آن انجام شده و 200 کیلومتر دیگر در دست اقدام است.

آخوندي افزود: برای اتمام این عملیات به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به تنگناهای موجود دولت، امسال 47 میلیارد تومان كه برابر با 12 درصد اعتبار مورد نیاز بود، اختصاص يافت و هزینه شد.

آخوندی با قدردانی از توان و امکانات پیمانکاران در اجراي اين طرح، گفت: در سال آینده نیز بناست 50 میلیارد تومان براي اين پروژه مصوب شود که این میزان اعتبار نيز با میزان تقاضا فاصله زیاد دارد اما براساس اعتبارات تخصيصي، اين طرح اولویت گذاری می شود و در مناطقی که پیشرفت فیزیکی بالاتر و مخاطرات بیشتر دارند، عمليات اجرايي انجام خواهد شد.

وی يادآورشد: به هیچ وجه این محور فراموش نشده و با اعتباراتي كه امسال و پارسال براي آن اختصاص یافته امید است به اتمام برسد.

این مقام مسوول در کشور اظهارداشت: در بودجه سال 94 برای اولین بار پیشنهاد شده که با تعهد دولت، بخش خصوصی براي سرمايه گذاري در بزرگراه ها وارد شود که اگر به تصویب برسد، مسیر برای بخش خصوصی باز مي شود و حجم سرمایه گذاری ها در بزرگراه ها نيز، افزایش مي يابد.

وزیر راه و شهرسازی، مساله مهم ديگر در جاده هاي گلستان را، محورهاي روستايي، بيان و تصریح کرد: همواره براي اختصاص اعتبار مناسب تر به این جاده ها با نمایندگان ملجس مذاکراتي شده به طوري كه امسال، سه هزار کیلومتر راه روستایی در كشور بخصوص در استان های شمالی که کشاورزی، معیشت اصلي آنهاست، ايجاد شد.

آخوندی ادامه داد: افزايش 120 درصدي ترمیم روکش های آسیب دیده و تعمیر افتادگی شانه راه ها يكي ديگر از اقداماتي بود كه در جاده هاي كشور به اجرا درآمد.

وی معتقد است که براي ایجاد راه ها به بیش از 200 هزار میلیارد تومان منابع مالي نياز است كه به همين منظور، نگهداری از این سرمایه ملی و مهم تر از آن، حفاظت از جان مردم نكته مهم ديگري است كه در جاده ها بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گفته آخوندی، نکته مهم دیگر در جاده های استان، حمل و نقل کالاهای کشاورزی است كه به رویكرد جدید از جمله تجديد نظر و تجهیز ناوگان حمل و نقل اين كالاها و مشاغل پیرامون آن نياز است تا ضايعاتي كه از ناحيه حمل و نقل نامناسب در اين بخش بوجود مي آيد، كاهش یابد .

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .