عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری اولین جشنواره مجازی سفیران امید و حرکت در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

با هدف شناسایی توانمندیهای کارآفرینی، ایده های خلاق و ایجاد انگیزه و نشاط در انجمن های علمی دانشجویی صورت گرفت؛

برگزاری اولین جشنواره مجازی سفیران امید و حرکت در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

برگزاری اولین جشنواره مجازی سفیران امید و حرکت در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

 به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری معاونت پژوهشی و مرکز کار آفرینی اولین جشنواره مجازی حرکت و سفیران امید انجمن های علمی، با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه، مسئولین و دانشجویان در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی برگزار شد.

 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جشنواره مجازی گفت: با توجه به شیوع همه گیری ویروس کرونا در کشور، ما هم همانند سایر کشورهای دنیا دچار وضعیت نامعین و خاص کرونایی شدیم که این شرایط، نیازمند تحول در معنای فعالیت ها و رسالت ها، تأمل پذیری پیرامون رویدادها، ایجاد ظرفیت برای بازمهندسی اجتماعی، ضرورت تقویت نقش‌آفرینی در فضای مجازی و حرکت به سمت محیط های غنی شده با فناوری می باشد.

مهندس عسگری افزود: ما  در این شرایط ویژه  نیاز داریم که چشم اندازهای نوینی داشته باشیم و ابعاد و دامنه جدیدی را برای برنامه های  فرهنگی ترسیم کنیم. البته هرچند خوداین شرایط هم می تواند سبب شکل‌گیری نقش و کارکردهای جدیدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و نظام آموزش عالی کشور باشد.

وی با اشاره به تخصصی بودن دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و نقش آن در دستیابی به توسعه کشور گفت:  بخش کشاورزی و منابع طبیعی نقش موثری در تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات غیرنفتی و اشتغال نیروهای کار ایفا می کند و به دلیل تأمین غذای مورد نیاز کشور در راستای تحقق امنیت غذایی و دسترسی به توسعه پایدار، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده و با بیش از ۳ میلیون بهره بردار، بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است که حدود ۲۵ درصد به اقتصاد کشور کمک می کند و نزدیک به ۴۵ درصد جمعیت را در خود جای می دهد.

ایشان با اشاره به حضور نسل جوان در دانشگاه تاکید کرد: نسل جوان و با انگیزه دانشجو، نبض حیات جامعه است و حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، سطح کنش مسئولانه و زیست متعهدانه جامعه را نمایان می سازد و بدون تردید رشد و توسعه جوامع انسانی محصول اندیشه ورزی است  و اندیشه ورزان جامعه در نظام دانشگاهی، طلایه داران علم و فرهنگ هستند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این مراسم گفت: موضوع اپیدمی کرونا باعث شد دانشگاه‌ها تغییراتی را در شرایط برنامه‌ها و فعالیت‌‌های خود ایجاد کنند و علیرغم اینکه دانشجویان در دانشگاه حضور نداشتند اما بحث آموزش دانشجویان به صورت مجازی ادامه داشت.

  دکتر نجفی نژاد افزود: در ابتدا پیش‌بینی می‌شد شاید بحث کرونا فعالیت های فرهنگی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد، اما با همت دانشجویان و مجموعه‌ای که در حوزه فرهنگی تلاش می کنند و با ابتکارات بسیار خوبی که صورت گرفت، فعالیت ها با قدرت  ادامه یافت و فعالیت های بسیاری در فضای مجازی صورت گرفت و نشست‌های تخصصی قابل توجهی برگزار شد.

ایشان با اشاره به اینکه باید در خصوص چگونگی انجام فعالیت های فرهنگی در دوران کرونا، میزگردها و نشست های تخصصی برگزار کرد افزود: تجربه های به دست آمده در این زمینه باید به صورت مدون، جمع‌آوری و در قالب دستورالعمل و شیوه نامه تدوین شده و در آینده مورد استفاده همه دانشگاهها قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در طی سال‌های گذشته اقدامات ارزنده ای را در حوزه کارآفرینی انجام داده است و خوشبختانه امروزه مطالبه اصلی دانشجویان، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات برای تبدیل ایده ها به محصول می باشد تا جایی که  اکنون به مرحله ای رسیده ایم که می توانیم این ادعا را داشته باشیم که از مرحله نوپایی در کارآفرینی به مرحله بلوغ رسیده ایم.

وی از افتتاح بزرگترین مجتمع نوآوری و فرهنگی دانشگاه‌های منطقه دو کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در راستای توسعه زیرساخت ها در حوزه کارآفرینی، نوآوری و فرهنگی خبر داد و افزود: ساخت بزرگترین مجتمع نوآوری و فرهنگی در دانشگاه‌های منطقه دو کشور با مساحت حدود ۳۶۰۰ متر فضا و با زیرساخت‌ها و امکانات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و نوآوری به شکل مجتمع و در معماری بسیار زیبا را در حال انجام است و امیدواریم با فراهم شدن شرایط حضور دانشجویان به زودی شاهد افتتاح این مجتمع فرهنگی و نوآوری باشیم.

دکتر نجفی نژاد با اشاره به فعالیت کارآفرینی دانشجویان در دوران کرونا گفت: در این دوران به همت تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه و راهنمایی اساتید خود در زمینه تولید ماسک های نانو و N95 کارهای ارزنده ای صورت گرفت و در شرایط آزمایشگاهی نتایج خوبی حاصل شد، به این نحو که دانشی که در دانشگاه و از طریق پایان نامه تولید شده بود، با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت سه شیفت، کار تولید ماسک در راستای نیاز جامعه انجام و به محصول تبدیل شد.

در ادامه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: امروز آیین افتتاحیه جشنواره حرکت و سفیران امید با تاکید بر هم افزایی، تکثیر ایده های خلاق و ایجاد انگیزه و نشاط در انجمن های علمی دانشجویی را برگزارکردیم .فعالیت هایی که به واقع مبدا و مبنایی برای فعالیت‌های علمی دانشجویان است.

 دکتر هزارجریبی با تاکید بر این که فعالیت در انجمن های علمی دانشجویی هم برای خود دانشجو و هم دانشگاه دارای منفعت است گفت: انجمن علمی مانند یک پل مابین دانشگاه و دنیای حرفه ای است و در چنین شرایطی دانش آموخته مطلوب برای کارفرمایان فردی است که سابقه فعالیت در انجمن های علمی را داشته باشد.

ایشان افزود: در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی ، در آینده‌ای نزدیک می توان انجمن‌های علمی را به سمت درآمدزایی حرکت داد که لازمه آن خواستن و انگیزه از سوی دانشجویان است.

ایشان در ادامه  به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سال ۹۸ پرداخت و عنوان نمود که در سال گذشته تعداد ۳۱۵ برنامه با عناوین و موضوعات متنوع فرهنگی در دانشگاه اجرا شده است.

دکتر رضایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در این جشنواره ضمن پراهمیت برشمردن فعالیتهای خلاقانه در انجمنهای علمی و بخش کارآفرینی گفت: اینگونه فعالیتها را نشانه بالندگی و پویایی دانشگاه دانسته و بر تداوم آن تاکید نمودند.

در پایان مدیر حمایت و پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: انجمن های علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همواره خرد و همت را آیین راه خود قرار داده و سالهاست که در قالب برنامه های علمی مختلف، توانمندی خود را به منصه ظهور رسانده اند.

دکتر فروزه افزود: یکی از مهمترین برنامه های انجمن های علمی، جشنواره توانمندی آنهاست که هر چند با نام های مختلف در سالهای پیشین برگزار میگردید، لیکن سه سال متوالی است که بنام جشنواره حرکت و سفیران امید در دانشگاه برگزار می شود و امسال که به دلیل شیوع بیماری، دانشگاه از حضور پرمهر و ارزشمند دانشجویان خالی بود، همت دانشجویان این تهدید را به فرصت مبدل نمود تا نه تنها فعالیت های انجمن های علمی از رونق نیفتد، چه بسا بسیار پرشورتر و منسجم تر از سالیان گذشته برگزار گردد. بطوریکه در ایام قرنطینه معاونت فرهنگی و اجتماعی بیش از ۶۰ برنامه مجازی را در قالب محورهای مختلف اعم از مسابقات، دوره های آموزشی، نشست های علمی، جلسات هم اندیشی و سیاست گذاری و کارگاه های متعدد علمی آموزشی برگزار نمود که انجمن های علمی سهم بسزایی از این برنامه ها را به خود اختصاص می دادند.

وی خاطر نشان کرد: در این جشنواره آثار متعددی  به دبیرخانه ارسال شد که حدود ۴۰ اثر در سایت معاونت فرهنگی قابل بازدید می باشد.

وی تاکید کرد: آثار رسیده توسط کمیته داوری که از اعضای هیات علمی و مشاوران انجمن های علمی دانشگاه بودند، بررسی و ۱۲ اثر برگزیده و ۹ اثر شایسته تقدیر در محورهای مختلفی شامل انجمن علمی برتر، کتاب، نشریه، مسابقه، کارآفرینی، اختراع، خلاقیت، بخش ویژه و محتوای دیجیتال برگزیده شدند، که به امید خدا این آثار اعلام و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .