عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست «مهدی علیخانی» با نمایندگان اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و سمن های استان گلستان

با محوریت کرونا؛

نشست «مهدی علیخانی» با نمایندگان اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و سمن های استان گلستان

 با حضور مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی و اجتماعی و همکاری های منطقه ای معاون اول رییس جمهور، نشست بررسی مسائل و مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه وسمن های استان گلستان در بحران کرونا برپا شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نشست بررسی مسائل و مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه وسمن های استان گلستان در بحران کرونا با حضور مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی و اجتماعی و همکاری های منطقه ای معاون اول رییس جمهور، عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان و جمعی از مدیران کل فعال و مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر و نمایندگان انجمن ها و سمن های فرهنگی و هنری در شامگاه یکشنبه 20 مهر ماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برگزار شد.
در ابتدای جلسه عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن خیر مقدم به مهمان کشوری نشست و مدیران کل و مهمانان حاضر در نشست، گفت: گلستان یک استان مرزی، با تنوع اقوام و آداب و سنن متعدد است و پتانسیل بالایی را برای انتخاب به عنوان پایتخت فرهنگی اقوام را دارد است و برای محقق شدن این مهم تا به امروز اقدامات متعددی را انجام داده ایم .
وی با اشاره به اینکه با تمام این ظرفیت ها و پتانسیل ها، استان گلستان از لحاظ توسعه ی مراکز فرهنگی هنری در سال های اخیر جزء بی بهره ترین استان های کشور در حوزه ی فضاهای کالبدی است، گفت: توجه به حوزه ی فرهنگ و هنر روستائیان و عشایر سطح استان، دغدغه ماست و برای کشف استعدادها، شکوفایی و بهره وری از این پتانسیل عظیم، نیازمند همراهی و عنایت ویژه مسئولین است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان سپس در ادامه، اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از شاخصه های آسیب های اجتماعی کشور دارای آمار بالایی است، لذا با توجه به وجود پتانسیل موجود فرهنگی هنری استان – چه در قالب نیروی متخصص استانی و چه در قالب تولید محتوا بهینه سازی مورد نیاز – نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای رفع مشکلات می باشد.
کشمیری در ادامه با اشاره به بیکاری و آسیب دیدن جامعه فرهنگ و هنر و رسانه و موسسات قرآنی  در پی شیوع ویروس کرونا، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد توان کمک هایی را در قالب پرداخت حق بیمه سه ماهه اول سال ، وام ها و تسهیلات و ... انجام داده است منتهی همگان می دانیم، میزان آسیب ها زیاد بوده و در تلاشیم دغدغه ها را با تمام تحریم ها و محدودیت های مالی کمتر کنیم.
سپس در ادامه  نماینده انتشارات، موسسات فرهنگی هنری و کتابخانه ها، خانه مطبوعات و رسانه های استان، انجمن های هنری، نماینده تشکل ها و سمن های مردم نهاد و... به مواردی چون تمرکز زدایی و تفویض اختیار توزیع کاغذها به استان ها، خرید بیشتر با تیراژ بالای کتاب های ناشران در دوران کرونا و پرداخت به موقع، بهره مندی از نظرات تخصصی هر حوزه برای تخصیص هرگونه حمایت ها در دوران کرونا، بیمه و تسهیلات اهالی رسانه، توجه به امر آموزش و نیازهای سخت افزاری حوزه فرهنگ و هنر، حمایت ویژه از پیشکسوتان در دوران کرونایی، نبود درآمد اهالی فرهنگ و هنر و عدم امکان پرداختن اقساط وام ها، ضرورت صدور مجوز سمن ها بر اساس نیازهای استانی، مالیات و بیمه فعالان سمن ها و نگاه ویژه به سمن ها، توجه به تولید محتوا و استارت آپ های فرهنگی و هنری، وضعیت اشتغال و بیمه کارکنان چاپخانه ها و ... از عمده ترین موارد مطروحه از سوی نمایندگان انجمن ها و تشکل ها بود.
در ادامه سعید مازندرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، گزارشی مبسوطی از تعداد ثبت نامی ها و متقاضیان دریافت بیمه های بیکاری فعالان فرهنگ و هنر و رسانه و گردشگری در ایام کرونا ارائه کرد.
وی همچنین به برپایی جلسات متعدد با بانک ها برای همراهی و سهولت در ارائه خدمات به متقاضیان اشاره کرد و گفت: در کنار ضرورت افزایش حمایت و تسهیلات در شرایط کنونی، ضروری است تعامل بیشتری بین نهاد ها و دستگاه ها و بانک ها صورت بپذیرد.
در بخش پایانی جلسه مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی و اجتماعی و همکاری های منطقه ای معاون اول رییس جمهور ضمن قدردانی از میزبانی و اینکه کلیه موارد مطروحه را با مداقه یادداشت برداری کرده است، گفت: دولت کارش را با تحریم ها شروع کرد و بعد از خروج آمریکا از برجام ، شرایط ناعادلانه و سخت تری را تجربه کرد و شیوع کرونا چالش مضاعفی را پدید آورد و منابع زیادی را به سمت خودش کشید.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان کتمان کرد که بیشترین آسیب را در پی شروع کرونا اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و سمن ها و حوزه گردشگری  و... متحمل شده اند، افزود: در ابتدای شیوع کرونا تصور بر این بود در یک بازه ی زمانی کمتری این بیماری ریشه کن می شود و تسهیلات کوتاه مدتی را پیش بینی و اهدا کردیم، اما در این ایام جلسات متعددی را برپا داشته ایم و برنامه های تازه ای را برای رفع چالش های جامعه ی توانمند فرهنگ و هنر و رسانه و ... که از کرونا آسیب دیده اند داریم.
علیخانی با تاکید بر اینکه در این ایام که اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و ... به قدر کافی از کرونا و ... آسیب دیده اند و باید توجه ی ویژه ه ای به آن ها کنیم، گفت: از مدیران درخواست می کنم که به طور مرتب با این جامعه ی فرهیخته نشست و جلسه برپا کنند و حرف ها، نیازها، پیشنهادها و ... آن ها را احصا کنند و در این میان اگر نمی توانیم گره ای را بازکنیم لااقل با روحیه خوب به حرف ها و دغدغه های آن ها گوش دهیم، زیرا حال خوب جامعه فرهنگ و هنر و رسانه به حال خوب جامعه کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه برخی مدیران از ترس نقد شدن از مواجه و گفت و گو با اهالی فرهنگ و هنر و  رسانه پرهیز می کنند، گفت: در شرایط فعلی همین جامعه ی فرهنگ و هنر و رسانه هستند که می توانند برای بهبود جامعه کمک شایانی کنند و من از حاضران در جلسه می خواهم مکتوب و مبسوط هر آنچه لازم است را به من بگویند که آن مواردی که نیازمند توجه های کشوری است را مجدانه پیگیری کنم.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .