عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ارتباط صنعت و دانشگاه یک ضرورت است

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان :

ارتباط صنعت و دانشگاه یک ضرورت است

ارتباط صنعت و دانشگاه یک ضرورت است

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با ایشان گفت : ارتباط صنعت و دانشگاه امری بسیار ضروری است .

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان ، حسینقلی قوانلو در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با ایشان ، گفت : ارتباط صنعت و دانشگاه امری ضروری است و یک انتخاب نیست زیرا ارتباط این دو حوزه عامل بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه است .

وی با بیان این که دانشگاههای ما باید بسمت کارآفرینی بروند ، گفت : در کشورهای پیشرفته دانشگاهها یک بنگاه اقتصادی با قدرت مالی بالا هستند .

قوانلو گفت : در سالهای 90 و 91 سهم صنعت از GDPاستان تنها 5 درصد بود که این میزان در سالهای 93 و 94 به 10 درصد و امروز با تلاشهای صورت گرفته به حدود 14 درصد رسیده است و این در حالی است که بدلایل مختلفی از جمله مشکلات کم آبی سهم بخش کشاورزی ازGDP استان از 40 درصد به 23 درصد رسیده است ، در نتیجه دانشگاههای استان باید رویکرد خود را بسمت تامین نیازهای بخش صنعت تغییر دهند .

به گفته قوانلو ، امروز بیشترین نیاز واحدهای تولیدی به کاردان ها و تکنیسین های فنی است و این در حالی است که بسیاری از جوانان ما راغب به گذراندن دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا هستند و دانشگاهها باید زمینه تربیت نیروهای مورد نیاز صنعت را فراهم کنند .

وی گفت : از آنجا که تحقیق و توسعه امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای توسعه صنعت است و اگر واحدی از آن غافل بماند و خود را به بروز نکند بزودی مرگش فرا می رسد ، همه واحدهای تولیدی را به راه اندازی واحد تحقیق و توسعه توصیه کرده و واحدهای تولیدی با بیشتر از 50 نفر کارکن را نیز مجاب به راه اندازی این واحد نموده ایم .

وی ادامه داد : واحدهای تولیدی فاقد بخش تحقیق و توسعه لازم نیست که حتما تمامی امکانات را در مجموعه خود داشته باشند بلکه کافی است فقط فکر داشته باشند و از امکانات دانشگاهها برای تحقیقات و آزمایشات خود استفاده نمایند .

قوانلو با بیان این که ، در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده برای این که به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم باید در سطح کشور بطور متوسط 726 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نمائیم که برای تحقق آن تنها در سال اول باید 585 تا 600 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور انجام شود .

وی افزود : با توجه به سهم 1.2 درصدی استان از GDP کشور ما باید در هر سال 7000 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان داشته باشیم که بدون در نظر گرفتن سهم و نقش تحقیق و توسعه ، کار بسیار سختی است ، اما در برنامه ششم توسعه تاکید شده که 2 درصد از رشد 8 درصدی باید از طریق افزایش بهره وری محقق شود و اینجاست که دانشگاهها می توانند نقش بسیار پر رنگی در تحقق این هدف مهم دولت داشته باشند و به بخش تولید برای رسیدن به افزایش بهره وری کمک کنند .


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 473
  • کد خبر : 44699